به گزارش خبرآنلاین، دنیای اقتصاد نوشت:عربستان سعودی که از دولت عدن در تقابل با شعیان حوثی‌ حمایت می‌کند، مدعی است که ایران این گروه را مسلح کرده است، از جمله با سلاح‌هایی که این گروه در حملات به کشتی‌های تجاری اسرائیل در دریای سرخ استفاده کرده است. این حملات منجر به نصف شدن ترافیک در مسیر دریای سرخ، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی و آسیب رساندن به اقتصاد مصر از طریق ایجاد اختلال در کانال سوئز شده است.

اما در صنعا، پایتخت حوثی‌ها، جایی که مغز  متفکر طراحی حملات علیه کشتیرانی به شمار می‌رود، رهبر انصارالله حمله موشکی روز یکشنبه به اسرائیل را - که در یک منطقه باز نزدیک فرودگاه بین‌المللی بن گوریون فرود آمد - به عنوان یک پیشرفت داخلی جشن گرفت و اعلام کرد که چنین فناوری موشکی وجود دارد و با تلاش تکنیسین‌های یمنی ایجاد شده است. حوثی‌های یمن قبل از این حمله هشدارهایی درباره نوع پاسخ به اسرائیل صادر کرده بودند.

حملات موشکی قبلی حوثی‌ها به حریم هوایی اسرائیل نفوذ نکرده بود و تنها موردی که گزارش شد سقوط موشک در ماه مارس در منطقه باز نزدیک بندر ایلات در دریای سرخ بود حمله با پهپاد ی که ادعا می‌شود ساخت ایران  است، به تل‌آویو در ماه ژوئیه یک کشته و 10 زخمی بر جای گذاشت. اسرائیل روز یکشنبه از گنبد آهنین خود در برابر موشک یمنی‌ها استفاده کرد، اما هنوز مشخص نکرده که آیا تلاش‌های متعدد برای رهگیری آن موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر.

وی روز جمعه در سخنرانی در چتم هاوس لندن، خواستار اقدام بین‌المللی بیشتر برای جلوگیری از این کمک‌ها شد و گفت«حملات هدفمند» که توسط نیروهای دریایی ایالات متحده و بریتانیا در دریای سرخ علیه مواضع حوثی‌ها انجام شده است باید موثرتر باشد. او مدعی شد: «ما شاهد استقرار ناوگان اروپایی و آمریکایی در امتداد سواحل دریای سرخ بوده‌ایم و می‌توان کارهای بیشتری را در آنجا برای جلوگیری از عرضه تسلیحاتی که از ایران برای حوثی‌ها می‌آید، انجام داد.» اعمال فشار بر ایران از سوی جامعه جهانی می‌تواند تاثیر مثبتی بر جلوگیری از آنچه یمنی‌ها می‌توانند در پرتاب این موشک‌ها و پهپادها برای ضربه زدن به تجارت بین‌المللی انجام دهند، داشته باشد.

فیصل مدعی شد: «تهران با تداوم مداخله در کشورهای عربی مانند لبنان، سوریه، عراق و یمن و همچنین در فلسطین، به معامله دیپلماتیکی که دو سال پیش بین ایران و عربستان سعودی در چین منعقد شده بود، عمل نکرده است. حوثی‌ها اکنون جهان را در ورودی باب‌المندب به دریای سرخ گروگان نگه داشته‌اند، اما ایران واکنشی نشان نمی‌دهد که اگر بخواهد می‌تواند در آنجا کاری انجام دهد و پادشاهی انتظار داشت ایران در این زمینه پیشروتر باشد. این مساله نوعی نشان دادن حسن نیت نه‌تنها به ما، بلکه به دیگران است که ایران می‌تواند عامل مثبتی در تامین ثبات و رفع اختلافات نه‌تنها با عربستان سعودی بلکه با بقیه جهان باشد.» او گفت که معلوم نیست ایرانی‌ها می‌توانند حوثی‌ها را کنترل کنند یا نه، و اگر نتوانند، جهان در مشکل است.

عربستان سعودی به حملات نظامی آمریکا نپیوسته است زیرا می‌گوید مسیر دیپلماتیک را برای تشکیل دولت ملی در یمن دنبال کرده است. فرمانده ناوگان پنجم آمریکا مستقر در خاورمیانه، دریاسالار جورج ویکاف، گفت بمباران پراکنده آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها در امتداد سواحل یمن هنوز به بازگشت کشتی‌های تجاری منجر نشده است. این حملات باعث کاهش 50 درصدی ترافیک کشتی‌ها از طریق دریای سرخ شده و شرکت‌های کشتیرانی را بر آن داشته تا مسیر کشتی‌ها را در سراسر آفریقا آغاز کنند که این مساله 11هزارمایل دریایی و یک میلیون دلار هزینه سوخت به سفرها اضافه کرده است. حملات یمنی‌ها با وجود حملات متعدد آمریکا و اسرائیل علیه مواضع آن‌ها در خط ساحلی یمن در ماه‌های اخیر ادامه یافته است.

23302