مدیران رسانه ملی این گزارش را بخوانند/ رویدادی که جشنواره نیست

نشست خبری دست‌اندرکاران هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز دوشنبه بیست و ششم شهریور در سالن نشست‌های دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

مدیران رسانه ملی این گزارش را بخوانند/ رویدادی که جشنواره نیست

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری دست‌اندرکاران هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان روز دوشنبه بیست و ششم شهریور با حضور محمد علی مرآتی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و حمیدرضا اردلان دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سالن نشست‌های دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش مهر، حمیدرضا اردلان دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ابتدای این نشست رسانه‌ای درباره اقدامات انجام‌گرفته مجموعه تحت مدیریت خود برای برگزاری هرچه موثرتر این رویداد ملی توضیح داد: بنده از دوره شانزدهم مسئولیت برگزاری این جشنواره را به عهده گرفتم و با توجه به اینکه در دوره‌های قبلی هم به عنوان مشاور حضور داشتم در جریان مباحث و چالش‌های مربوط به این رویداد قرار داشتم و باید بگویم مدیریت در این رویداد کار بسیار سختی است چون در مواجهه با معرفت موسیقایی جامعه موسیقی است و این موضوع خیلی مهمی است که می‌توانیم در حوزه موسیقی به آن اشاراتی داشته باشیم. تم موسیقی واقعا پیچیده‌تر از این حرف‌ها است و این فستیوال به عنوان جشنواره ملی موسیقی جوان هم در این چارچوب قرار دارد. به اعتقاد من این جشنواره نیست بلکه یک «آزمون» است که در دوره اول می‌توانست به همین نام پیش روی مخاطبان قرار گیرد.

وی افزود: این جشنواره عنوان «ملی» هم دارد که من آن را گسترده‌تر از فرهنگ تمدنی ایران می‌دانم چون می‌تواند فراتر از این حرف‌ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد و وقتی این عبارات در کنار کلیدواژه «جوان» قرار می‌گیرد ماجرا بسیار گسترده می‌شود. شرایطی که وابسته به تعاریف زمان، مکان و هویت است و نسل جوان می‌تواند اینها را به راهی ببرد که یا به گذشته وابسته است و یا به غیر از موضوع ربط دارد. من مفاهیم «جشن»، «ملی»، «موسیقی» و «جوان» را به خاصیت رسانه می‌برم چرا که معتقدم این‌ها رسانه است که می‌تواند امکانی برای موسیقیدان نسل جوان باشد که بتوانند حقیقت نسل خود را بروز بدهند. این تم رسانه می‌تواند حتی در سرنوشت جشنواره تغییرات اساسی را ایجاد کند.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: بحث جوان‌گرایی در اندیشه اداره جشنواره هم بحث مهم دیگری است که در جشنواره ملی موسیقی جوان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. این فرآیند از گذشته تا به امروز مورد توجه دست‌اندرکاران جشنواره هست که امیدوارم بتواند به واسطه کمک شما اهالی رسانه شرایط موثرتری را برای موسیقی به همراه داشته باشد.

مدیران رسانه ملی این گزارش را بخوانند/ رویدادی که «جشنواره» نیست

اردلان درباره برنامه‌های آینده ستاد برگزاری جشنواره برای حمایت از برگزیدگان موسیقی جوان تصریح کرد: چنین رویکردهایی مستلزم حمایت‌های ملی بنیادینی است که باید روی آن تمرکز کرد. این موارد حتی در حوزه پاسخگویی وزیر ارشاد هم نیست، اینها موضوعات کلانی است که باید در اسناد بالادستی مورد توجه قرار گیرد. من از رسانه‌ها تقاضا می‌کنم که بیایند و از بودجه جشنواره‌هایی صحبت کنند که واقعا هیچ است. حتی جایزه‌ها هم گره‌ای از کار موسیقیدان‌های جوان ما باز نمی‌کند.

وی درباره نحوه حضور موسیقی پاپ در جشنواره موسیقی جوان گفت: متاسفانه صدا و سیما در حوزه موسیقی پاپ آنچنان که باید خوب کار نکرده است در حالی که لازم است در این حوزه به مسائل تئوریک و بنیادینی بپردازیم. من از رسانه ملی خواهش می‌کنم که بیاید و برای یک بار هم شده این فستیوال را به گوش و چشم مردم برساند. لطفا فردا که آغاز جشنواره است یک واحد سیار به تالار رودکی بفرستید تا این زحمت‌ها و هنرمندی‌های نسل جوان موسیقی ما دیده شود. این درست نیست که این جوان‌ها را به تلنت‌ها و برنامه‌های استعدادیابی هدایت کنید که اصلا به صلاح‌شان نیست. ضمن اینکه من هنوز جرات واردکردن موسیقی پاپ به جشنواره را ندارم. چون این موضوع دربرگیرنده پیچیدگی‌های بسیاری است که نه تنها توسط من که باید توسط 90 داور حاضر در جشنواره مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد. کما اینکه اکنون تمام رسانه‌های مجازی و تصویری در اختیار موسیقی پاپ است. آن چه مهم است حضور مهم سازهای ملی و نواحی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: آن جایی که ما نمی‌توانیم صدای این بچه‌ها را به گوش جامعه برسانیم طبیعتا دچار ریزش می‌شویم. من از ابتدا در جریان برگزاری این فستیوال بودم و خدمت استادانی چون حسین علیزاده ارادت دارم. استاد حسین علیزاده در مصاحبه‌های مختلف خود گفته است که جشنواره نیازمند تغییرات اساسی است و نباید آن را ثابت نگه داشت. پس یکی از بخش‌های توسعه، آموزش درست است یعنی همان گونه که استاد علیزاده به آن اشاره داشته است. ما سعی کردیم و تصمیم داریم طی سال مجموعه‌ای از کارگاه‌های آموزشی و تکمیلی را برای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان داشته باشیم. موضوعاتی که می‌تواند یکی از اقدامات دبیرخانه جشنواره پس از برگزاری آن باشد. ما امسال 20 فیلم را از 20 برگزیده جشنواره موسیقی جوان تهیه می‌کنیم و آنها را در اختیار مراجعی قرار می‌دهیم که می‌توانند شرایط موثری را برای ارائه این هنرمندان در عرصه‌های حرفه‌ای باشند.

اردلان افزود: ما امسال به سراغ کشورهایی رفتیم که به موسیقی جوان توجه می‌کنند؛ شرایطی که منجر به شناسایی فرآیند مدیریت و نحوه سیاستگذاری آنها در حوزه توجه به موسیقی هنرمندان جوان شد و توانسته تاکنون به ما کمک‌های زیادی را انتقال دهد. این شناسایی روش‌های حمایت بسیار نکته مهمی است که در این دوره از جشنواره مورد توجه ستاد برگزاری است. روش‌مندی‌هایی که در حوزه تبلیغاتی و رسانه‌ای هم مورد توجه بوده است. این روش‌شناسی به ما کمک می‌کند که به همان رویکردی که آقای علیزاده هم بر آن تاکید دارد نزدیک شویم. ما با برخی از استادان مبرز هم مذاکراتی کردیم که اگر هنرمندان برگزیده در طول سال نیاز آموزشی و مشاوره‌ای به مدرسان و بزرگ‌ترهای موسیقی داشتند آنها از هیچ کمکی دریغ نکنند. موضوعی که خوشبختانه تاکنون نیز انجام گرفته و حتی سبب معرفی بسیار از هنرمندان هم شد.این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود بود که به موضوع پژوهش در این جشنواره اشاره کرد و گفت: این بحث پژوهش در جشنواره موسیقی نواحی بسیار مهم است. در این راه موضوع جوان‌گرایی هم از درجه اهمیت زیادی برخوردار است. فرآیندی که شاید برای شما جالب باشد که بسیاری از برگزیدگان دوره‌های قبل جشنواره اکنون به عنوان داور در کنار دیگر هنرمندان پیشکسوت جضور دارند. مسیری که نشات گرفته از پژوهش است همچنان مورد نظر ما است چون شخصا برای تشکیل پرونده‌های پژوهشی برای هنرمندان شرکت‌کننده تاکید دارم که باید به آن توجه زیادی داشت. در این زمینه هم کاتالوگ کاربردی منتشر می شود که من از شما  عزیزان می‌خواهم آن را از من مطالبه کنید. این نکته را هم بگویم که بنده چه در این حوزه و چه در دیگر حوزه‌های اجرایی هیچ‌گونه دخالت بیهوده و غیرمفیدی را مشاهده نکردم و این مهم‌ترین دستاوردی است که از روز تاسیس این جشنواره مورد توجه بوده است.

وی درباره احتمال حضور هنرمندانی از کشورهای دیگر برای شرکت در جشنواره ملی موسیقی جوان هم گفت: بین‌المللی شدن جشنواره برای ما مشغله‌ای ایجاد می‌کند و ما را از راهی که داریم خارج می‌کند. این مسیر واقعا پیچیدگی‌هایی دارد که من به عنوان دبیر فستیوال اصلا پیشنهاد نمی‌کنم.

اردلان درباره توجه ستاد برگزاری جشنواره به حضور سازهای موسیقی نواحی در این رویداد با هدف فراموش نشدن آنها، گفت: از زمانی که بنده در جشنواره به عنوان مشاور حضور داشتم تمام تلاش‌مان را کردیم از هنرمندانی که کمتر در رویداد حضور دارند دعوت‌های شخصی بکنیم که در جریان این جشنواره حضور داشته باشند. کما اینکه در این زمینه چه در حوزه‌های سازهای مرتبط با موسیقی نواحی و چه در حوزه موسیقی کلاسیک اقداماتی برای حضور سازهای کمتر شناخته شده برنامه‌هایی تدارک دیده شده که شما در جشنواره شاهد اجرای آنها هستید.

محمدعلی مرآتی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران هم پس از صحبت‌های اردلان ضمن ارائه گزارشی از نحوه برگزاری هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: به اعتقاد من این جشنواره یکی از فاخرترین جشنواره‌های موسیقی کشور است که امسال با درخشش خاصی برگزار می‌شود. مسیری که از روز سه شنبه 27 شهریور در تالار رودکی تهران آغاز می‌شود. مسیری که با حضور زیاد هنرمندان جوان نشان‌دهنده بالندگی نسل جوانی است که بازگشت خوبی به فرهنگ‌های اصیل خود دارند.

مرآتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در دنیای امروز تاسیس یک دبیرخانه ثابت آنچنان که باید مورد توجه نیست. کما اینکه در این زمینه همکاران من در انجمن موسیقی ایران نهایت تلاش خود را به صورت شبانه‌روزی انجام می‌دهند که کارها به صورت مستمر و منظم در اختیار هنرمندان عزیز باشد. موضوعی که در جشنواره موسیقی جوان به عنوان یک رویداد آکادمیک مورد توجه است و امیدوارم شرایط به گونه‌ای طراحی شود که هنرمندان از میزبانی ما رضایت داشته باشند.

24357

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان