بروکسل: تلاش می‌کنیم کانال‌های دیپلماتیک درباره برجام را باز نگه داریم

سخنگوی اتحادیه اروپا در گفت‌وگویی با تاکید بر اهمیت باز نگه داشتن کانال‌های دیپلماتیک به منظور ازسرگیری مذاکرات هدفمند احیای توافق هسته‌ای، درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.

بروکسل: تلاش می‌کنیم کانال‌های دیپلماتیک درباره برجام را باز نگه داریم

به گزارش خبرآنلاین از ایسنا، «پیتر استانو» سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگویی مطرح کرد که این نهاد اروپایی به منظور باز نگه داشتن کانال‌های دیپلماتیک برای بررسی فرصت‌های ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای هدفمند، با ایران و دیگر شرکای برجام(توافق هسته‌ای) فعالانه تعامل دارد.

تلاش برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام

خبرگزاری ترند گزارش داد که استانو در گفت‌وگو با این رسانه بر نقش اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده برجام ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت و اهمیت دیپلماسی در رسیدگی به مسائل پیچیده برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد.

پیشتر، «عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران درباره مذاکرات احیای برجام گفته بود: اول باید پایه مناسب برای شروع مجدد مذاکرات ایجاد شود و بعد ما وارد مذاکراتی شویم که بر اساس فرمول گذشته که در برجام به‌کار رفت، یعنی اعتمادسازی ایران در مقابل رفع تحریم‌ها باشد. می‌توانیم به این فرمول مجددا بازگردیم. درست است که بعضی از قسمت‌های برجام برای ما آن انتفاع سابق را ندارد و تاریخ بعضی از قسمت‌های آن گذشته و باید تغییراتی در آن ایجاد شود ولی چارچوب مناسبی است که ما را به یک توافق جدید رهنمون کند.

او با این‌حال گفت: این‌ها منوط به این است که ما با اروپایی‌ها و بقیه اعضای برجام به نقطه‌ای و پایه‌ای از درک متقابل برسیم که بتوانیم از موضع برابر وارد گفت‌وگوهای مجدد شویم. ما این‌طور نیست که نیازمند رفع تحریم‌های باشیم، به‌گونه‌ای که منافع بزرگتر و کلان و یا عزت خود را زیر پا بگذاریم. ما آماده هستیم بر پایه احترام متقابل و با استفاده از چارچوب‌هایی که وجود دارد، وارد گفت‌وگوهای عزتمندانه با اروپا شویم. برجام بهترین چارچوب‌ها را می‌تواند برای ما فراهم کند و از ابرازهای شرافتمندانه استفاده کنیم و در نهایت به تواف شرافتمندانه‌ای برسیم که تضمین‌های لازم در آن وجود داشته باشد.

او همچنین به «اعتماد عمیق» اتحادیه اروپا به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد بین‌المللی مسئول نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد.

این مقام اروپایی با اشاره به گزارش‌های اخیر ِآژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، گفت که این موضوع باعث ایجاد نگرانی‌های جدی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده است.

ادعای ارسال تسلیحات به روسیه

سخنگوی بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکرار ادعاها درباره تحویل موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایران به روسیه گفت: اتحادیه اروپا، عمیقا، نگران اشاعه هسته‌ای و تداوم ارسال موشک‌های بالستیک و پهپادها  از سوی ایران، به‌ویژه به روسیه است.

او با صحه گذاشتن بر این ادعای غرب که از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده،از ایران خواست که رویه هسته‌ای خود و عرضه تسلیحات به روسیه را متوقف کند.

او تحویل ادعایی موشک‌های بالستیک به روسیه را محکوم کرده و گفت که این اقدامات منشور سازمان ملل و قوانین بیت‌المللی را می‌کنند و پیامدهایی برای ایران و منطقه به همراه خواهد داشت.

طرح ادعای ارسال تسلیحات نظامی ایران به روسیه مساله جدیدی نیست، با گذشت بیش از 2 سال و  نیم از جنگ میان روسیه و اوکراین، بارها دولت‌های اروپایی و آمریکا، اتهاماتی را علیه ایران درباره ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه مطرح کرده‌اند.

در حالی که به اذعان خودشان مدرکی در این زمینه ندارند، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز تاکید کرد که هنوز نمی‌تواند استفاده از این موشک‌ها را تایید کند و هیچ شواهدی دال بر انتقال این موشک‌ها از سوی تهران ندارد. 

مقامات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه نیز با قطعیت این ادعاها را رد کرده‌اند، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش به ادعاهای غرب برای ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین با بیان این‌که «‏یک‌ بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند»، تاکید کرد: ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام.  معتادین تحریم باید از خود بپرسند: چگونه ایران قادر است تسلیحات پیچیده بسازد و به ادعای شما بفروشد؟

همچنین «دیمتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین گمانه‌زنی‌ها و ادعاها درباره تحویل تسلیحات کشورهای دیگر، از جمله ایران به روسیه را برای استفاده در جنگ اوکراین «بی‌پایه و اساس» دانست.
دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل هم در واکنش به این ادعای اثبات‌نشده تاکید کرد موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است.

تعامل دیپلماتیک با ایران

ترند نوشت که استانو درباره تعامل با ایران گفت: اتحادیه اروپا نسبت به رویکرد سیاسی جامعی که دربرگیرنده تمامی گزینه‌ها بر اساس احترام دوجانبه باشد، با در نظر داشتن اهمیت زمان و مکان آن متعهد و آماده است هر زمان و هر جایی که در راستای منافعمان باشد، تعامل کند. ما بر این باوریم که دیپلماسی مسیر رسیدن به راهکار مسائل حساس لست.

او افزود که اتحادیه اروپا با رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه جدید ایران تماس برقرار کرده و با آن در ارتباط بوده است.

310310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان