رشیدی کوچی:قالیباف ریاست مجلس را به دست می‌گیرد اما یک ریاست ضعیف /مستقلین اگر متحد باشند می‌تواند چند کرسی در هیات رئیسه داشته باشند

رشیدی کوچی گفت: تحلیل من این است که در مجلس دوازدهم با توجه به کنش‌هایی که از نمایندگان ابقا شده یا نمایندگان جدید مشاهده می‌کنیم، آقای قالیباف می‌تواند ریاست مجلس را به دست بگیرد اما یک ریاست ضعیف با رأی نزدیک.

رشیدی کوچی:قالیباف ریاست مجلس را به دست می‌گیرد اما یک ریاست ضعیف /مستقلین اگر متحد باشند می‌تواند چند کرسی در هیات رئیسه داشته باشند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلال رشیدی کوچی در روزی مهمان «کافه خبر» خبرگزاری خبرآنلاین بود که عصر آن با خبر شوکه کننده سقوط بالگرد حامل رئیسی و همراهانش، فضای سیاسی را به شوک سنگینی فرو برد.

نماینده مرودشت در مجلس یازدهم است که در انتخابات مجلس دوازدهم توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شد، می‌گوید ارتباط نزدیکی با قالیباف دارد اما نقدهایی را هم به او وارد می‌کند، کاندیداتوری او را برای انتخابات ریاست‌جمهوری را بعید نمی داند اما بر این باور است که او می‌تواند دوباره رئیس مجلس شود اما با یک رأی نزدیک به کاندیدای دوم.

او همچنین تاکید می‌کند که مستقلین و اصلاح‌طلبان اگر متحد باشند می‌توانند یکی از کرسی‌های هیأت رئیسه را به نام خود کنند.

در ادامه بخش کوتاهی از گفتگوی جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت را در خبرگزاری خبرآنلاین می‌خوانید، مشروح این «کافه خبر» طی روزهای آینده منتشر خواهد شد؛

***********

* آقای رشیدی‌کوچی، نوع مراودات شما با آقای قالیباف در مجلس چگونه بود؟

به نظر من آقای قالیباف بعد از سال دوم، تازه لِم اداره مجلس به دستش آمد. ارتباط من با آقای قالیباف نه اینکه خیلی نزدیک باشد اما در طرح‌های مختلف سعی کردیم هماهنگ بوده و کارها را پیش ببریم. به عنوان مثال در همین موضوع واردات خودرو و طرح صیانت اگر حمایت آقای قالیباف نبود قطعا نتیجه مطلوب ما رخ نمی‌داد.

تعامل بیش از اندازه با دولت به آقای قالیباف ضربه زد

* آیا آقای قالبیاف رئیس خوبی بودند؟

از نظر من که روسای قبلی را ندیده بودم، بله. اگر روسای قبلی مجلس را دیده بودم شاید نظر دیگری داشتم. من این انتقاد را به شخص خودشان هم گفتم، به نظر من آقای قالیباف بیش از اندازه با دولت مدارا کرد و مجلس را به سمت فضای تعاملی و مدارا پیش برد، این فضا وجود داشت که ما وزرای بیشتری را استیضاح کنیم. این تعامل بیش از اندازه به خود آقای قالیباف هم ضربه زد.

* آسیب‌ها در این انتخابات وارد شد؟

بله و در ادامه مجلس آینده.

قالیباف می‌تواند ریاست مجلس را به دست بگیرد اما...

* گفته می‌شود آقای قالیباف خیرالموجودین مجلس آینده است و برخی هم معتقد هستند که در مجلس یازدهم هم به همین صورت بود. شما فکر می‌کنید بهترین گزینه ریاست مجلس یازدهم آقای قالیباف بودند یا چهره‌های دیگر هم در مجلس بودند؟ در مجلس دوازدهم چطور؟

آقای قالیباف در مجلس یازدهم ریاست قابل قبولی را در مجلس داشتند، البته انتقادات زیادی به ایشان می‌شود. به نظر بنده شخصیت خود آقای قالیباف برای ریاست مجلس یازدهم مناسب بود. همچنین تحلیل من این است که در مجلس دوازدهم با توجه به کنش‌هایی که از نمایندگان ابقا شده یا نمایندگان جدید مشاهده می‌کنیم، آقای قالیباف می‌تواند ریاست مجلس را به دست بگیرد اما یک ریاست ضعیف با رأی پایین. یک سری جریانات هم می‌خواهند که ریاست را از او بگیرند.

* فکر می‌کنید این ریاست حداقلی سال اول است یا در سال‌های دیگر تکرار می‌شود؟

بستگی به عملکرد ایشان در سال اول دارد. در سال اول ایشان چگونه مجلس را اداره خواهد کرد و اگر رای نزدیک باشد این خطر برای ایشان وجود دارد که در سال دوم رئیس نشود.

احتمالا قالیباف برای ریاست جمهوری کاندیدا شود

* آیا این خطر باعث می‌شود که آقای قالیباف از مجلس خارج شوند و کاندیدای ریاست جمهوری شوند؟

احتمال آن هست.

* پیش بینی شما از ترکیب هیات رییسه مجلس دوازدهم چیست و آیا آقای قالیباف رأی می آورد؟

همانطور که گفتم پیش بینی من این است که آقای قالیباف دوباره رای خواهد آورد، یک رأی نزدیک به نفر دوم.

اگر مستقلین متحد باشند می‌تواند برخی کرسی‌ها را به دست آورند

* آیا مستقلین اصلاح‌طلبان شانسی برای نائب رئیسی دارد؟ با توجه به اینکه آقای قالیباف برای اینکه رأی بالاتری داشته باشد، باید با آنها تعامل و معامله‌ای داشته باشد.

اگر متحد باشند بله.

* مستقلین متحد باشند؟

بله. اما باتوجه به تجربیات من، نمایندگان به هم قول زیاد می‌دهند اما به زمانی که باید اسم هم دیگر را بنویسند، این کار انجام نمی‌شود. اگر متحد باشند احتمال دارد برخی کرسی‌ها را بدست آورند.

* در چه کرسی هایی این موضوع را محتمل تر می دونید؟

این ها در لحظه تغییر می‌کند، فکر می‌کنم در یکی از نواب یا ناظرین این اتفاق بی‌افتد.

27215

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان