چرا افراد چاق در برابر خوردن کیک و شکلات یارای مقابله ندارند؟

برخی از افراد خیلی راحت و بی‌دردسر از کنار بیسکوئیت‌های شکلاتی یا برشی از کیک می‌گذرند اما این کار برای برخی دیگر بسیار سخت و نبردی ذهنی است.

چرا افراد چاق در برابر خوردن کیک و شکلات یارای مقابله ندارند؟

نادیا زکالوند: برخی از افراد نمی‌توانند در برابر وسوسه خوردن کیک و به‌طورکلی خوراکی‌های ناسالم مقاومت کنند. اما واقعا چرا؟

محققان دانشگاه کوئینز در اونتاریو در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند افرادی که شاخص BMI آنها نسبتا کم است می‌توانند به‌راحتی خوراکی‌های سالم انتخاب کنند. اما این کار برای افرادی که شاخص BMI آنها بالاست بسیار سخت است. این افراد که وزن بیشتری دارند یا در طبقه افراد چاق قرار می‌گیرند، موقع انتخاب خوراکی‌های سالم،‌ باید برای کنترل فعالیت مغزی‌شان تلاش بسیار بیشتری به خرج دهند.

این محققان، بررسی‌های انجام‌شده MRI سه گروه از داوطلبان را که متشکل از 123 نفر بودند بازبینی کردند. هنگام تصویربرداری از مغز این داوطلبان، از آنها خواستند،‌ ابتدا به اولویت‌های غذایی‌شان فکر کنند، سپس روی الگوی غذای سالم متمرکز شوند.

یکسری از این داوطلبان به‌راحتی غذاهای سالمی را در ذهن‌شان تداعی کردند اما برخی دیگر از داوطلبان توانایی انجام این کار را نداشتند. در واقع در مقایسه این دو گروه با هم، مشخص شد گروه اول برای رسیدن به هدف‌شان که همان انتخاب غذای سالم بود باید فعالیت‌های مغزی خود را در حد بسیار کمی تغییر می‌دادند. درحالی‌که گروه دوم، برای انتخاب غذای سالم مجبور به اعمال تغییرات وسیع‌تری در فعالیت‌های مغزی‌شان بودند. درواقع داوطلبان گروه دوم،‌ شاخص BMI بسیار بالاتری در مقایسه با گروه اول داشتند.

به گفته این محققان،‌ تا سال 2025،‌ بیش از 18درصد از جمعیت بزرگسالان در جهان چاق خواهند بود و بنابر این بررسی آنها توانایی اتخاذ رژیم غذایی سالم نخواهند داشت.

این بررسی نشان می‌دهد چرا برخی از افراد به‌راحتی به سراغ رژیم غذایی سالم می‌روند اما گروهی دیگر برای کنترل غذای خود،‌ به جهد و تلاش فراوانی نیاز دارند.

منبع:

dailymail

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان