چرا امام سجاد(علیه السلام) در کربلا در معرکه جنگ حضور نداشتند؟ مگر بیماری ایشان چقدر مهلک بود؟

.

حضرت امام سجاد (علیه السلام) در کربلا بیمار بود و پرستار آن حضرت زینب کبرى (علیها السلام) بود.(1) روز عاشورا وقتى که همه یاران و خویشان امام حسین(علیه السلام) به شهادت رسیدند و امام کسى از یاران و خویشان را ندید، حضرت امام سجاد وقتى این صحنه را دید با اینکه بیمار بود، شمشیر برداشت واز خیمه خارج شد ...
چرا امام سجاد(علیه السلام) در کربلا در معرکه جنگ حضور نداشتند؟ مگر بیماری ایشان چقدر مهلک بود؟

 ... در حالى که قدرت حمل شمشیر هم نداشت. ام کلثوم پشت سر او از خیمه خارج شد و صدا زد: عزیزم برگرد. امام سجاد(علیه السلام) در جواب عمه اش گفت: عمه ام بگذار از فرزند رسول خدا دفاع کنم. در این حال امام حسین(علیه السلام) فرمود: اى ام کلثوم او را بگیر و نگذار بجنگد تا کره زمین از نسل آل پیامبر خالى نماند.(2)
این روایت مى رساند که بیمارى آن حضرت بیمارى سختى بوده و با آن بیمارى نمى توانست بجنگد و این هم حکمت خدا بود که در آن روزها آن حضرت بیمار باشد تا در معرکه حاضر نشود و کشته نشود. چون باید بماند او امام است و کره زمین بدون امام نمى ماند.
اگر امام سجاد در معرکه جنگ حاضر مى شد کشته مى شد. ولى اگر در معرکه نبود کشته نمى شد. کسى که در معرکه نبود کشته نمى شد بخصوص آنکه بیمار هم باشد. امام سجاد(علیه السلام) در خیمه ها بود. پس از انکه خیمه ها آتش گرفت و همه چیز غارت شد، آن حضرت توان فرار نداشت و او را بنحوى از آتش نجات دادند. او به رو افتاده بود، توان نشستن نداشت و بسیار گرسنه و تشنه بود. زنان و دختران به حال او گریه مى کردند و در عین حال او هم به حال آنان گریه میکرد.(3) وقتى نیروهاى شمر خیمه ها را گرفتند، امام سجاد در بستر بیمارى بود. یکى از یاران شمر پیشنهاد کرد که این بیمار را هم بکشیم ولى دیگران قبول نکردند.(4)
بنابراین، بیمارى امام سجاد بسیار شدید بود و با آن حال نمى توانست در معرکه حضور بیابد و اصل بیمارى هم مصلحت و حکمت خدا بود.


پی نوشتها:
(1)بحارالانوار، ج 45، ص 1 باب 37، چاپ ایران
(2) همان، ص 46
(3)همان، ص 61
(4) همان

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان