انسداد ۴۹۰ چاه غیرمجاز در اشتهارد

مدیر منابع آب شهرستان اشتهارد گفت: از سال ۱۳۹۹ تاکنون، ۱۰۱ حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند و ۴۹۰ چاه غیر مجاز در اشتهارد مسدود شده است.

انسداد 490 چاه غیرمجاز در اشتهارد

به گزارش خبرآنلاین البرز؛ غلامرضا احمدی در گفت و گو اظهار کرد: در راستای طرح احیا و تعادل بخشی در سطح شهرستان اشتهارد اقدامات خوبی انجام گرفته که یکی از این اقدامات، پر و مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز است که از سال 99 به صورت ویژه پیگیری شده است. در این راستا دو اکیپ گشت و بازرسی تشکیل و پس از شناسایی، 167 حلقه چاه‌ غیر مجاز در سال 99 مسدود شد.

وی ادامه داد: این پروسه طی سال‌های بعد نیز با جدیت ادامه پیدا کرد و در سال 1400 تعداد 179 حلقه، 31 حلقه در سال 1401 و تعداد 82 حلقه در سال 1402 مسدود شد. از ابتدای سال جاری هم با انرژی مضاعف این کار پیگیری و شناسایی چاه‌ها انجام شده و 31 حلقه چاه غیر مجاز از ابتدای سال 1403 تاکنون مسدود شده و در مجموع 490 حلقه چاه در این مدت پر و مسدود شده است.

مدیر منابع آب شهرستان اشتهارد در ادامه بیان کرد: مسدود کردن این تعداد چاه می‌تواند به حفظ منابع ارزشمند آب زیرزمینی و تقویت آبخوان‌ها کمک کند، اما در مورد تقویت آبخوان‌ها اقدام دیگر نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌های مجاز است. چون بخشی از تخلیه آب‌های زیرزمینی در این قسمت اتفاق می‌افتد و بعضی از دارندگان چاه‌های مجاز بدون توجه به میزان مورد نیاز اقدام به تخلیه آب‌های زیرزمینی کرده و به دلیل فقدان آگاهی به منافع آتی حفظ آب‌های زیر زمینی اهمیتی نمی‌دهند.

وی ادامه داد: لذا در راستای سیاست کلان وزارت نیرو نسبت به نصب کنتورهای هوشمند بر روی این چاه‌های مجاز هم اقدام شده است. این پروسه هم از سال 99 در سطح شهرستان اشتهارد به صورت ویژه عملیاتی شد، به طوری که این اقدام در سال 99 با نصب 35 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها شروع و در سال 1400 به تعداد 42 حلقه، در سال 1401 تعداد هفت حلقه و در سال 1402 تعداد 14 حلقه ادامه یافت و از ابتدای سال تاکنون سه حلقه از چاهای مجاز و در مجموع 101 حلقه چاه مجاز مجهز به کنتور هوشمند شده‌اند.

مدیر منابع آب اشتهارد در ادامه بیان کرد: در واقع در این بخش بیشتر در مورد چاه‌های با کاربری کشاورزی ورود کردیم چون چاه‌های کشاورزی از چاه‌هایی هستند که مصرف آب بالایی دارند و باید پایش و کنترل بیشتری روی چاه‌های کشاورزی داشته باشیم. به این ترتیب طی این چند سال خوشبختانه در دشت اشتهارد اقدامات خوبی انجام شده و به جرأت می‌توان گفت سرعت از بین رفتن آبخوان‌ها را کنترل کردیم.

این مسئول در ادامه یادآور شد : قطعا پروسه‌ای که از 50 سال پیش اتفاق افتاده و منجر به تخلیه آبخوان شده را طی مدت کوتاه نمی‌توان جبران کرد و زمان زیادی برای احیاء و تعادل بخشی نیاز دارد و باید مسئولین در راستای احیاء و تعادل بخشی در استان هم افزایی داشته و کمک کنند.

احمدی در ادامه اظهار کرد: در این زمینه پروژه‌های تغذیه مصنوعی باید تعریف و اجرا شوند، کماکان که آمار خوبی هم در این زمینه در استان داریم و در صورتی که در راستای احیاء و تعادل بخشی، تغذیه مصنوعی همچنان انجام شود، می‌توان امیدوار بود که سفره‌های آب زیرزمینی تقویت شوند.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان