انواع عایق استخر و مزایا و معایب آن ها

عایق بندی استخر سبب افزایش مقاومت آن در برابر نشت آب شده و از خطرات احتمالی نظیر خرابی جلوگیری می کند

انواع عایق استخر و مزایا و معایب آن ها

به کارگیری عایق استخر برای عدم نشت آب و افزایش مقاومت استخر اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از سازه ها هستند که برای استحکام بیشتر در آن ها باید از عایق استفاده شود که استخر نیز جزو آن ها محسوب می شود. معمولا عایق بندی استخر برای دیواره ها و بخش های مختلف آن کاربرد دارد. علاوه بر این استفاده از عایق در استخر یک روش مناسب برای جلوگیری از رشد باکتری ها و قارچ ها در آب است. عایق ها تنوع زیادی دارند که از جمله آن ها می توان به عایق های پلی یورتانی، عایق های اپوکسی، عایق های پلیمری، عایق های سیلیکونی و غیره اشاره کرد. هر کدام از این عایق ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه مطلب به بررسی مزایا و معایب انواع عایق استخر می پردازیم.

منظور از عایق استخر چیست؟

از آنجایی که برای ساخت استخر از مصالحی نظیر سیمان استفاده می شود، به طور معمول توانایی خوبی در برابر مقابله با آب ندارد و به منظور جلوگیری از نفوذپذیری آب باید از عایق بندی استفاده شود. اگر استفاده از عایق در استخر نادیده گرفته شود، بعد از گذشت زمان و با نفوذ آب، نه تنها میزان آب مصرفی افزایش پیدا می کند، بلکه احتمال ایجاد خرابی و ترک نیز در استخر وجود دارد. به کمک انواع عایق استخر می توانید هزینه های تعمیر و نگهداری را کاهش دهید و مصرف آب را به حداقل برسانید.

بهترین عایق رطوبتی استخر

استفاده از عایق استخر چه مزایایی دارد؟

مزیت های عایق بندی استخر عبارتند از:

  • کاهش هزینه ها: با توجه به کاهش نفوذپذیری آب به زمین و کم شدن هزینه نگه داری و تعمیر استخر، استفاده از این محصولات بسیار به صرفه است.
  • کاهش نیاز به تنظیم کننده دما: استفاده از عایق بندی استخر موجب طولانی شدن و ماندگاری دما شده و از اتلاف وقت جلوگیری خواهد کرد.
  • کاهش مصرف مواد شیمیایی: با اتلاف آب و تعویض آن، نیاز به استفاده از مواد شیمیایی برای پاکسازی استخر افزایش پیدا می کند که در صورت استفاده از عایق استخر، نیاز به این مواد کمتر خواهد شد.
  • حفاظت از محیط زیست: استفاده از عایق استخری موجب می شود که آب استخر درون سازه ماندگار باشد و از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری می شود. این موضوع به معنی حفاظت از منابع آب و کاهش تأثیرات زیان آور بر استخر است.
  • جلوگیری از نفوذ آب: عایق استخر، مثل هر عایق دیگری اجازه نمی دهد که آب به درون سازه نفوذ کند. این امر موجب افزایش مقاومت سازه در برابر فشار آب و کاهش خطر نشت آب می شود و سبب افزایش عمر استخر خواهد شد.
  • بهبود استحکام سازه: استفاده از عایق استخر باعث استحکام سازه می شود که به معنای افزایش مقاومت سازه در برابر فشار آب و تأثیرات مربوط به آب و رطوبت است.
  • کاهش هزینه های تعمیرات: با پیشگیری از نشت آب و خرابی های مربوط به آن، هزینه های تعمیرات تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند. این امر سبب افزایش بهره وری و کاهش هزینه های عمومی استخر خواهد شد.

اجرای انواع عایق استخر

معایب عایق استخر چیست؟

عایق استخر معایب و محدودیت هایی نیز دارد که از جمله این معایب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود تینر در رنگ اپوکسی یکی از معایب عایق استخری است که اگر در زمان اجرا بی احتیاطی صورت بگیرد، تینر به یک ماده قابل اشتعال تبدیل می شود.
  • محدودیت در اجرا یکی دیگر از معایب عایق استخر است. زیرا چسب ها برای پیاده سازی در دیواره استخر، به ترکیب با رنگ و سیمان نیاز دارند.
  • انواع عایق استخر در صورت تازگی و خشک نشدن در تماس با آب از بین خواهند رفت. علاوه بر این یخ زدگی زیادی ندارند و اجرای آن بر سطح ناهموار هزینه زیادی به دنبال خواهد داشت.
  • انواع عایق استخر معمولا قیمت بالایی دارند؛ به ویژه اگر استخرهای کشاورزی دارای متراژ بالا باشند و نیاز به پرداخت هزینه زیاد باشد.

آشنایی با انواع عایق استخر

عایق استخر در انواع مختلف با ترکیبات متنوع تولید می شوند که شیوه نصب هر کدام با دیگری متفاوت است. برخی از انواع عایق مناسب استخر عبارتند از:

آشنایی با انواع عایق استخر

1. پوشش های حرارتی

این نوع عایق به صورت پوشش برای سطح آب استخر کاربرد دارد. پوشش های حرارتی برای حفظ حرارت آب و کم شدن تبخیر آن از سطح استخر به کار می روند. با توجه به نوع و مدل عایق استخری که انتخاب می کنید قیمت آن نیز کاملا متفاوت است.

2. فوم پلی یورتان

این نوع عایق با تزریق فوم پلی یورتان بین سقف استخر و دیواره های آن، برای حفظ حرارت درون استخر و کاهش تبخیر آب کاربرد دارد. علاوه بر این عایق فوم پلی یورتان به خوبی مقاومت خود را در برابر حرارت، رطوبت، خوردگی و شعله نشان می دهد.

3. لایه های روکش

لایه های روکش متنوعی برای پوشش دادن به کف، سقف و دیواره های استخر موجود است و همان طور که اشاره کردیم از جمله آن ها می توان به پوشش های پلیمری، پوشش های اپوکسی، پوشش های پلی ورتانی و پوشش های سیلیکونی و غیره اشاره کرد. این عایق ها با هدف حفظ حرارت درون استخر و جلوگیری از نفوذ آب به دیوارها مورد استفاده قرار می گیرند.

4. ورق EPDM

این نوع عایق از لاستیک سنتتیک تهیه شده و به شکل ورق های بزرگ برای پوشش دادن به کف، سقف و دیوارهای استخر به کار می رود. ورق EPDM از موادی ساخته شده که مقاومت زیادی در برابر نفوذ آب و تأثیرات نور آفتاب دارد.

انواع عایق استخر کدامند؟

روش اجرای انواع عایق استخر چگونه است؟

تمام عایق ها با توجه به سبک و موادی که برای ساخت آن ها مورد استفاده قرار می گیرند، به مرحله تولید می رسند. در رابطه با روش اجرای انواع عایق استخر به توضیحات زیر توجه کنید:

  • عایق ژئوممبران: عایق سازی با ورق های ژئوممبران بسیار ساده و بدون نیاز به زیرسازی انجام می شود. جهت اجرای این روش، می توان ورق های ژئوممبران را در دیواره ها و کف استخر قرار داده و با استفاده از دستگاه مخصوص آن را جوش داد و به یکدیگر متصل کرد.
  • عایق پلیمری: اجرای این روش به جنس سازه مربوط می شود. اگر استخر با بتن مسلح شده، آرماتور و فولاد ساخته شود، لازم است یک بار برای یک دست کردن زیر کار و عایق سازی از مواد پلیمری استفاده شود. اگر استخر با سیمان و بلوک ساخته شده بهتر است سطح را ترمیم، صاف و بعد آن را عایق بندی کرد. پیش از شروع عایق بندی، باید با ماهیچه گذاری در گوشه و زوایای استخر از فشار وارد به کف سازه کم کرد و سپس مواد پلیمری را با درصد معین آب ترکیب کرده و عایق سازی را انجام داد.
  • رنگ اپوکسی: اجرای رنگ اپوکسی روی دیوارهای استخر و عایق سازی آن بسیار ساده است. این کار را بدون داشتن تخصص و مهارت هم می توان انجام داد. برای عایق سازی استخر با استفاده از رنگ اپوکسی باید به آن هاردنر و تینر R5 اضافه کرده و با استفاده از قلم موهای رنگ آمیزی صنعتی برای سطوح استخر اجرا کرد.
  • عایق رطوبتی: این عایق اگر از نوع نانوپول باشد با ترکیب سه ماده یعنی ارگانومینرال، لاتکس و رنگ استخر ترکیب و با قلمو روی سطح استخر اجرا می شود. از انواع دیگر آن می توان به عایق ایزوگام اشاره کرد که برای عایق سازی استخر آب مناسب نیست. عایق رطوبتی نانو یکی دیگر از انواع این عایق محسوب می شود. عایق نانو به دو شکل ملاتی و پیش ساخته قابل اجرا است.
  • چسب عایق بندی: اجرای چسب عایق بندی استخر به تخصص خاصی نیاز ندارد. برای اجرای این شیوه عایق سازی با توجه به متراژ کار، درصد خاصی از چسب عایق بندی به همراه سیمان و رنگ استخری را بر پایه آب با هم ترکیب کرده و عایق بندی بدنه استخر انجام می شود.

مزایای انواع عایق رطوبتی استخر

هزینه اجرای انواع عایق استخر

هزینه اجرای انواع عایق استخر یکی از اساسی ترین مواردی است که کارفرمایان پیش از اجرای پروژه به آن توجه کرده و به بررسی آن می پردازند. هر یک از روش های عایق سازی معرفی شده با توجه به مواد سازنده در نوع عایق، قیمت های گوناگونی دارند. این قیمت ها با توجه به تورم موجود در بازار به طور روزانه تغییر می کنند. عایق استخر با شناخت انواع شیوه های عایق سازی و انتخاب روش صحیح با توجه به شرایطی نظیر آب و هوای منطقه، هزینه ها و نوع استخر می تواند طول عمر استخر را افزایش داده و هزینه های اضافی ناشی از آن را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. علاوه بر این انتخاب شیوه درست عایق سازی با در نظر گرفتن همه جزئیات سبب صرفه جویی در مصرف آب می شود، اما کیفیت مواد نیز اهمیت زیادی دارد و باید به آن توجه کرد.

امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت استفاده را برده باشید. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات نگهداری استخر، نورپردازی استخر، مدل استخر روباز و ساخت استخر در پشت بام را نیز مطالعه فرمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان