گلایه عضو هیات رئیسه مجلس از کابینه پیشنهادی پزشکیان /ژنرال واقعی می خواهیم نه سرباز /وزارتخانه ها تبدیل به دفتر سیاسی احزاب نشود

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید: شعار رییس جمهور کابینه فراجناحی بود که بنده این موارد را بیشتر اقتضای فضای انتخاباتی می‌دانم. اما با نگاه سیاسی نزدیک به دولت از ظرفیت نخبگانی استفاده شود. در این کابینه پیشنهادی از ظرفیت نخبگان برخی استان‌ها، اقوام و جریان‌ها استفاده نشد، انشالله تجدیدنظر شود.

گلایه عضو هیات رئیسه مجلس از کابینه پیشنهادی پزشکیان /ژنرال واقعی می خواهیم نه سرباز /وزارتخانه ها تبدیل به دفتر سیاسی احزاب نشود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجتبی یوسفی، از جمله نمایندگانی است که گله‌مندی خود را بابت جای خالی ظرفیت برخی استان‌ها و اقوام در لیست کابینه پیشنهادی دولت پزشکیان را مطرح می‌کند. هر چند که او در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید لیست پیشنهادی کابینه را مشاهده نکرده و بیشتر درحد گمانه شنیده اما امید به تغییر برخی وزرای پیشنهادی دارد. 

یوسفی تاکید می کند تیم اقتصادی باید هماهنگ باشند و برای حل ابرچالش ها نیازمند ژنرال در دولت هستیم نه سرباز.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

***

مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، در ارزیابی فضای مجلس برای رأی دادن به کابینه پیشنهادی پزشکیان، گفت: نمایندگان بنابر فرمایشات رهبری یکی از اصلی‌ترین و سریع‌ترین کارهایشان در روزهای آینده بررسی کابینه پیشنهادی است. دولت و مجلس کار مشترک برای حل مشکلات مردم دارند مخصوصا که موضوعات اقتصادی اولویت اصلی این روزهای مردم است، لذا نباید درگیر فضای دوقطبی و موضوعات سیاسی شویم و بین این دعواهای زرگری اصلاح‌طلب و اصولگرا دغدغه‌های اصلی مردم گم شود یا از افرادی برای برعهده گرفتن‌ مسئولیت‌ها استفاده شود که به جای توجه به سابقه به سمت تسویه حساب‌های سیاسی برویم.

هارمونی و نگاه سیاسی در دولت باید بهم نزدیک باشد

وی افزود: فرمایش رهبری این بود که مجلس همراهی کند تا کابینه زودتر تشکیل شود. نکته دیگر این است که باید بپذیریم نگاه سیاسی دولت تغییر کرده و قطعا همانطور که رهبری فرمودند موفقیت کابینه رییس جمهور موفقیت نظام است، از این جهت کابینه باید هارمونی خودش را داشته باشد یعنی نگاه‌های سیاسی نزدیک بهم داشته باشند که بتواند مشکلات مردم را پیگیری کنند. مجلس چه در هیئت رئیسه و چه در کمیسیون‌ها آمادگی دارد برنامه‌های عادی مجلس را برای ارائه هر چه سریع‌تر لیست کابینه و کمک به تشکیل کابینه برای پیگیری مشکلات مردم، انجام دهد. 

پزشکیان انقلابی است و نگاه های سیاسی را دخیل نمی کند

این نماینده مجلس افزود: رهبری 12 شاخص ارائه کردند که پاکدستی، امید به آینده، روشن دیدن افق، داشتن برنامه برای حل مشکلات مردم به همراه کارنامه و کارآمدی از جمله این شاخصه‌ها بودند. ما وزیر یا معاون رییس جمهوری داشتیم که منابع کشور را به زادگاه خودش می‌برد، این نگاه حداقلی است. یکی از مصادیق بخشی‌نگری عدم نگاه سیاسی به یک وزارتخانه است. به این ترتیب که بگوییم یک وزارتخانه منتسب به فلان حزب سیاسی است پس همه مدیران را از آن حزب استفاده کنیم، این یعنی بخشی‌نگری و عدم استفاده از ظرفیت‌های کشور. خود پزشکیان که فرد انقلابی است و زمان جنگ از جمله رزمندگان بوده ودر عرصه‌های مختلف نگاه اعتقادی داشته، و مشاورین او در زمان تبلیغات گفته بودند از همه ظرفیت‌های کشور استفاده می‌کنند و نگاه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا را خیلی دخیل نمی‌کنند.

از رییس جمهور درخواست می‌کنم که اجازه دهد گردش نخبگان اتفاق بیافتد

یوسفی ادامه داد: بنده در مجلس یازدهم و دوازدهم به عنوان نماینده جوان محسوب می‌شدم و همچنان هستم، یکی از درخواست‌ها از رییس جمهور این است که اجازه دهد گردش نخبگان اتفاق بیافتد و از ظرفیت جوانان استفاده شود البته منظور از جوان افراد بی‌تجربه نیست. در احکامی که توسط رییس جمهور زده شد نگرانی‌هایی به وجود آمد مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد ملاک سن 60 سال به بالا است. برخی گله‌هایی وجود دارد که استان‌ها نیروهای توانمند دارند اما سال‌هاست در کابینه نسبت به آنها کم‌توجهی شده است، همچنین در کابینه معرفی شده ملاک‌های استفاده اقوام و ظرفیت‌ها کمرنگ شده است. بنابراین این گله وجود دارد. نکته دیگر اینکه شرایط کشور سخت است و انشالله با تلاش مضاعف مشکلات را پیگیری می‌کنیم اما الان زمان آزمون و خطا نیست. 

ژنرال واقعی می‌خواهیم

عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین تصریح کرد: بنده با یکی از نامزدهای یکی از وزارتخانه‌ها که صحبت کردم گفتم در این وزارتخانه 3 چالش کلان وجود دارد که اینها در ناترازی بانک‌ها، انرژی، ثبات اقتصادی ‌و تسهیل صدور مجوز کسب و کار و اشتغال نقش به سزایی دارند. دولت خودش را مسئول حوزه ممکن می‌داند یا خیر، پاسخ به این پرسش اهمیت دارد. 

یوسف ادامه داد: تیم اقتصادی در دولت‌های مختلف به دلیل عدم هماهنگی، تصمیمات خلق الساعه می‌گرفتند. اگر وزیری با شاخص‌های مذکور معرفی شود فارغ از نگاه سیاسی مجلس همراهی می‌کند اما اگر بنا بر برگشت به عقب باشد و به نوعی بخواهند یک وزارتخانه را تبدیل دفتر سیاسی برای یک حزب و جریان خاص کنند، مجلس دیدگاه خودش را خواهد داشت.

وی گفت: ژنرال واقعی می‌خواهیم، اینکه افراد بگویند برای ابر چالش‌ها چه برنامه‌هایی دارند. در این دوره و دوره قبل به مرکز پژوهش‌ها ماموریت داده شد که برنامه‌های ارائه شده وزرای پیشنهادی در ادوار مختلف را مورد بررسی قرار دهیم، یکی از نکات جالب این بود که وقتی با هوش مصنوعی آنالیز شدند، مشخص شد که بیش از 75 درصد برنامه‌های ارائه شده توسط وزرا، شبیه هم بود، این نشان داد که اینها برنامه نیست بلکه کپی پیست افرادی است سال‌ها اینها را برای وزرا آماده می‌کنند، البته این ربطی به جریانات سیاسی ندارد.

برخی اسامی وزرای پیشنهادی سرباز هم نیستند چه برسد به ژنرال

یوسفی تصریح کرد: یکسری بحث‌ها بحث سیاسی نیست. ابتدای دولت‌ها وزرا معرفی می‌شوند به دلیل عدم دقت و یا فشارهای سیاسی و بیرون غیرحرفه‌ای و منطقه‌ای به نمایندگان به آنها رای داده می‌شوند برای مثال من نماینده می‌گویم به وزیری رای می‌دهم که برای حوزه انتخابیه من چهارتا وعده بدهد اما بعد متوجه می‌شویم که نتوانست آن شیرازه را اجرا کند. چه اصولگرا، چه اصلاح‌طلب در یکی دو سال اول خود روسای جمهور 30،40 درصد و حتی 50 درصد کابینه را تغییر می‌دادند یعنی به استیضاح و طرح سوال نرسید بلکه خود روسای جمهور متوجه شدند این افراد آن نگاه مناسب برای حل مشکلات را ندارند. برخی مواقع می‌گویند این 20 یا 40 نفر هستند که فقط می‌توانند وزیر باشند در صورتی که به این ترتیب نیست و این توهین به نخبگان و ظرفیت‌های کشور است البته با توجه به شناختی که از پزشکیان دارم نظر او استفاده از ظرفیت‌های کشور است. در معرفی وزرایی که امروز گمانه‌زنی می‌شود و یا اسامی آنها بیرون می‌آید باید از نظر سن، تجربه، کارآمدی، تنوع استفاده از ظرفیت‌های کشور اعم از سیاسی، قومیتی و استانی تجدیدنظر شود.

گلایه عضو هیات رئیسه مجلس از کابینه پیشنهادی پزشکیان /ژنرال واقعی می خواهیم نه سرباز /وزارتخانه ها تبدیل به دفتر سیاسی احزاب نشود

وی در پاسخ اینکه تجدیدنظر درباره چه افرادی صورت بگیرد؟ خاطرنشان کرد:به دلیل اینکه افراد به صورت رسمی اعلام نشدند نمیتوانم نام ببرم، اما همین اسامی که مطرح می‌شود برخی از این افراد سرباز هم نیستند چه برسد به ژنرال. برخی از این افراد وارد آن رنکینگ وزارت نمی‌شوند چه برسد که ژنرال باشند و یا برخی از آنها تکراری هستند به این ترتیب که یا نگاه همان فرد به وزارتخانه مستولی و یا افرادی که معرفی شدند، افراد نزدیک به او هستند. همچنین میانگین سنی منصوبین هم ناامیدی به وجود می‌آورد، چه زمانی باید گردش نخبگان صورت بگیرد؟ برخی از این افراد توانمند هستند می‌توانند در کسوت مشاوره و تربیت نیرو قرار بگیرند البته به معنی استفاده از افراد بی‌تجربه نیست چراکه استفاده از افراد بی‌تجربه هم آسیب داشت.

یوسفی در ادامه افزود: شعار رئیس جمهور کابینه فراجناحی بود که بنده این موارد را بیشتر اقتضای فضای انتخاباتی می‌دانم. اما با نگاه سیاسی نزدیک به دولت از ظرفیت نخبگانی استفاده شود. در این کابینه پیشنهادی از ظرفیت نخبگان برخی استان‌ها، اقوام و جریان‌ها استفاده نشد، انشالله تجدیدنظر شود.

وی در پاسخ به اینکه شما لیست کابینه پیشنهادی را مشاهده کردید؟ گفت: در حد گمانه‌زنی می‌دانم.

ممکن است قالیباف و پزشکیان دیدار کرده باشند

یوسفی در واکنش به اینکه پیش از این آقای توسلی از نمایندگان مجلس گفته بود که برخی نمایندگان گفتند اگر از ظرفیت استان ما در کابینه استفاده نشود با رییس جمهور همراهی نمی‌کنیم، اظهار کرد: اطلاعی ندارم.

عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی درباره جلسه قالیباف و پزشکیان درباره کابینه یادآور شد: به صورت رسمی اطلاع‌رسانی نشده اما ممکن است به صورت غیررسمی این اتفاق مرسوم باشد.

27211

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر