استقبال چهره ماندگار فلسفه از پیشنهاد سیمایی صراف برای وزارت علوم

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با استقبال از اعلام نام حسین سیمایی صراف به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم در دولت چهاردهم گفت: بسیار مایه خوشوقتی است که پس از ۴۵ سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، شخصیتی با تحصیلات علوم انسانی گزینه تصدی وزارت علوم شده است.

استقبال چهره ماندگار فلسفه از پیشنهاد سیمایی صراف برای وزارت علوم

به گزارش خبرآنلاین،‌ دکتر غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار فلسفه در سخنان خود با اشاره به سابقه فرهنگی ایران گفت: همان‌طور که می‌دانید فرهنگ ایرانی یکی از فرهنگ‌های درخشان جهان است. از سوی دیگر ایران در میان کشورهای اسلامی پرچمدار همه علوم – چه الهی و حکمی و چه طبیعی – بوده است.  
دکتر اعوانی با ذکر حدیث پیامبر اسلام(ص) مبنی بر اینکه اگر دانش در ثریا باشد مردانی از ایران به آن دست پیدا می‌کنند افزود: ابن‌خلدون به عنوان نخستین فیلسوف تاریخ جهان در کتاب مقدمه خود فصلی را به این حدیث نبوی اختصاص داده و در آن با نام بردن از دانشمندان ایرانی نظیر نصیرالدین طوسی و فخر رازی اذعان می‌کند که پس از حمله مغول که بساط علم و دانش در عالم اسلام برچیده شد، تنها عالمان و معلمان ایرانی بودند که برخاستند و شوکت دوباره‌ای به مدارس و مکاتب علمی دادند.  
رئیس سابق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رو به ضعف نهادن علوم انسانی و اسلامی در سال‌های اخیر گفت: متأسفانه وضعیت علمی و دانشگاهی ما مناسب نیست. ارتباط ما با دنیا قطع شده است و پژوهشگران ما امکان همکاری علمی با پژوهشگران دیگر دانشگاه‌های مطرح دنیا را ندارد. از سوی دیگر دانشجویان نیز رغبتی به تحصیل در علوم انسانی ندارند. این بحرانی که دامن‌گیر علوم انسانی و اسلامی شده است خطری بزرگ برای فرهنگ ایرانی است. اگر توجه داشته باشیم که نقطه قوت دانشگاه‌های مهم دنیا نظیر سوربن و آکسفورد و حتی هاروارد رشته‌های علوم انسانی آن‌ها است، عمق بحرانی که گریبان نظام علم کشور را گرفته است بیشتر درک می‌شود و ما چاره‌ای جز هم‌راستا و هم‌جهت دیدن همه علوم با یکدیگر نداریم. چه اینکه علوم انسانی و اسلامی هم‌ظرف علوم طبیعی و تجربی است و قوت هر یک قوت دیگری نیز محسوب می‌شود.  
دکتر اعوانی در ادامه گفت: در مقطع کنونی نیازمند یک مدیریت در عرصه‌های علمی هستیم که تنها نگاه فنی و مهندسی و تجربی نداشته باشد، بلکه مجهز به نگاه حکمی و الهی و فلسفی نیز باشد. اگر کسی در مسند وزارت علوم تکیه زند که به علوم دانشگاهی به طور کلی و علوم انسانی به صورت جزئی مجهز باشد، و از سوی دیگر سابقه تحصیل در حوزه علمیه به عنوان نهاد سنتی تولید علم را در کارنامه خود داشته باشد، مدیر موفقی خواهد بود.  
عضو پیوسته فرهنگستان علوم در پایان سخنان خود با اشاره به عدم حضور استادان علوم انسانی در سطوح عالیه مدیریتی وزارت علوم گفت: باید از هر فرصتی برای حضور دانش‌آموختگان و استادان علوم انسانی در مناصب مدیریت علمی استفاده کرد. اکنون که پس از چهار دهه فرصتی پیش آمده و جناب آقای دکتر سیمایی به عنوان گزینه وزارت علوم به مجلس معرفی شده است، باید به فال نیک بگیریم.

4747

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان