گنبد فولادین فعال شد / عکس

ترکیه برنامه بلندپروازانه‌ای را در جهت توسعه یک سیستم پدافند هوایی چند لایه آغاز کرده است. این سیستم که «گنبد فولادین» نام‌گذاری شده است، ظاهراً دارای فناوری جدید هوش مصنوعی برای شناسایی و خنثی کردن تهدیدات در تمام ارتفاعات و محدوده‌ها خواهد بود.

گنبد فولادین فعال شد / عکس

به گزارش خبرآنلاین، طبق بیانیه ریاست شرکت صنایع دفاعی ترکیه، این سیستم امکان ادغام یکپارچه حسگرها و سلاح‌ها را در یک شبکه واحد فراهم می‌کند و یک «چتر امنیتی» در همه شرایط آب و هوایی ایجاد می‌کند.

بر اساس گزارش یورونیوز، در یک تصویر گرافیکی که توسط احمد آق‌یول، مدیر اجرایی شرکت صنایع دفاعی ترکیه‌ای «آسلسان» در شبکه اجتماعی ایکس به اشتراک گذاشته شده است، ایده مفهومی گنبد فولادین شامل موشک‌های «حصار،» «سپر» و «گرز» ترکیه است که از طریق سیستم مدیریت لینک راداری «رادنت» متصل شده‌اند. این تصویر همچنین نشان می‌دهد که این سیستم چند لایه پدافند هوایی از طریق یک سامانه بومی به نام «تی-لینک» به یک ماهواره متصل می‌شود.

«گنبد فولادین» فعال شد / عکس

علاوه بر آسِلسان، سایر شرکت‌های دفاعی ترکیه از جمله روکتسان، موسسه تحقیق و توسعه صنایع دفاعی، و شرکت صنایع مکانیکی و شیمیایی  نیز در این زمینه همکاری خواهند کرد.

دفاع چهار لایه

گفته می‌شود که «گنبد فولادین» دارای چهار لایه پدافند هوایی: برد بسیار کوتاه، برد کوتاه، برد متوسط ​​و برد بلند است. بنا بر گزارش‌ها، بسیاری از اجزای تشکیل دهنده این پدافند چهار لایه از جمله سامانه‌های برد کوتاه و میان برد، در زرداخانه نیروهای مسلح ترکیه موجود است.

طبق گزارش روزنامه دیلی صباح چاپ استانبول، لایه اولیه گنبد فولادین حداکثر تا برد 10 کیلومتری و تا ارتفاع 5 کیلومتری را پوشش می‌دهد. لایه دوربرد آن می‌تواند محدوده‌های بیش از 60 کیلومتر و ارتفاعات بین 15 تا 30 کیلومتر را پوشش دهد.

شایان ذکر است که پروژه گنبد فولادین آنکارا از سیستم پدافند موشکی اس-400 روسیه که حداکثر برد 400 کیلومتری دارد، استفاده نمی‌کند.

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر