عارف: هیچ دستگاهی نباید با معاونت علمی رقابت کند

محمدرضا عارف معاون اول رییس‌جمهور در آیین تکریم و معارفه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهور تاکید کرد که هیچ دستگاهی نباید با معاونت علمی رقابت کند؛ اگر به مرحلۀ رقابت رسید، یعنی رقابت با رئیس‌جمهور.

عارف: هیچ دستگاهی نباید با معاونت علمی رقابت کند

به گزارش خبرآنلاین، آیین تکریم و معارفه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با حضور معاون اول رئیس جمهور در محل معاونت برگزار شد. در این مراسم ضمن تقدیر از تلاش‌های روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان دولت سیزدهم، حسین افشین به عنوان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان دولت چهاردهم معارفه شد.

محمدرضا عارف در این مراسم با اشاره به جایگاه کشور در فناوری‌های پیشرفته در جهان گفت:‌ در گذشته گاهی برای ایجاد یک درس در یک دانشگاه بزرگ مشکل داشتیم. در راه اندازی های، عموما با اغماض اساتید را انتخاب می کردیم و حداقل ها را نداشتیم اما امروز به جایی رسیده ایم که در فناوری پیشرفته جزو مدعیان بزرگ دنیا هستیم.این نتیجه زحمات و تلاش های جوانان پر انرژی و پر شور کشور بوده است که در این چهار دهه وضعیت علمی خوبی را برای کشور ایجاد کردند.

بر اساس گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، عارف با بیان این که شاخص‌های کمی و کیفی نیروی انسانی، یک کمیت و سرمایه معنوی را برای ما به ارمغان آورده است، اظهار داشت: منابع زیرزمینی، ظرفیت بالای دانشگاه و کیفیت آن، مزیت نسبی است که باید در همه برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها استفاده شود.

او با بیان این‌که «تعهدات ملی ما یکی دیگر از مزیت‌های ماست»، گفت: سند چشم‌انداز، در رأس همه تعهدات ملی قرار دارد؛ جایگاه اول در منطقه در همه زمینه‌ها میثاق ملی است و بنا بوده تا سال آینده به این برسیم که عقب ماندیم و حتما باید جبران شود.  محوریت تحقق سند چشم‌انداز به طور طبیعی به عهده معاونت علمی است. گام‌های اولیه برداشته شده و به جای رسیده ایم که بدون استناد به نیروی جوان علمی نمی‌توانیم جلو برویم. زمانی که این سند تصویب می‌شد، ما در برخی از شاخص‌ها، جایگاه اول یا دوم در منطقه را داشتیم، ما در منطقه‌ای پویا زندگی می‌کنیم. شاخص‌های مد نظر ما در طول 20 سال گذشته بسیار دگرگون شده است.

عارف تاکید کرد: معاونت علمی را دستگاه نمی دانیم که در رقابت یا رفاقت با سایر دستگاه ها باشد بلکه یک معاونت ستادی است، حرف معاونت علمی ریاست جمهوری، حرف علمی رئیس جمهور و دولت است لذا وارد رقابت با هیچ دستگاهی نمی شود. دولت که با خودش رقابت نمی‌کند. دستگاه‌ها ممکن است رقابتی داشته باشند که بد هم نیست که گاهی این رقابت ها به اختلاف تبدیل می شود که دولت و رئیس‌جمهور باید آن را حل کند. علی الاصول مرجع حل اختلاف های علمی دستگاه ها، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور است. خواهشم این است که به هیچ وجه این معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور را دستگاه ندانید که اگر دستگاه بدانیم هم منابع تقسیم می شود و هم مسئولیت ها که نباید اینگونه شود. همه اختیارات و مسئولیت‌های رئیس‌جمهور در بخش علم و فناوری در این معاونت باید مدیریت شود.

حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در مراسم معارفه گفت: بنده با دکتر دهقانی فیروزآبادی هم دوست هستم هم همکار و سخت‌ترین اتفاقی که در این انتخاب رخ داد این بود که بنده جایگزین ایشان شدم. دکتر دهقانی فردی دانشمند، فریخته، اخلاق مدار و بدون حاشیه هستند.

عارف: هیچ دستگاهی نباید با معاونت علمی رقابت کند

افشین با اشاره به اینکه معاونت علمی چه در دوران دکتر ستاری و چه دوره دکتر دهقانی هیچ وقت وارد منازعات سیاسی نشد، افزود: هر کسی در این موقعیت قرار می‌گیرد باید همین اصل را حفظ کند. آقایان عارف و سهراب پور جزو کسانی هستند که تفکر معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان را پایه گذاری کردند که در حال حاضر به بلوغ رسیده است. من خوشحال هستم زمانی معاونت علمی را تحویل می‌گیرم که به بلوغ خودش رسیده است و اگر در دوره بنده پیشرفتی صورت گرفت به همین دلیل بوده و اگر چنین نشد، قطعاً مقصر بنده هستم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با بیان این که سیاست وی این است که معاونت علمی تا جایی که می‌شود، هیچ کجا تصدی گری نکند و این مجموعه صرفاً کارمند زیست بوم نوآوری کشور خواهد بود، خاطرنشان کرد: از دکتر پزشکیان برای اطمینان به بنده تشکر می‌کنم و امیدوارم سزاوار این اطمینان باشم. رئیس جمهور در جلسه‌ای که خدمتشان بودم به بنده تاکید کردند که «من فراتر به معاونت علمی نگاه می‌کنم و معاونت باید بال پرواز وزارتخانه‌های دولت، اتاق فکر دولت و پیگیر فناوری باشد».

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر