عملکرد آسیایی‌ها در المپیک؛پرچم ایران بالا

کشورهای آسیایی در این دوره از المپیک عملکرد جالبی داشتند و مدال‌های مهمی کسب کردند.

عملکرد آسیایی‌ها در المپیک؛پرچم ایران بالا

سپهر ستاری: المپیک 2024 پاریس با صدرنشینی کشور آمریکا در جدول مدال‌ها به پایان رسید و آن‌ها توانستند مثل 3 دوره اخیر بهترین عملکرد را در المپیک ثبت کنند. ایران هم با کسب 3 طلا، 6 نقره و 3 برنز یکی از بهترین عملکردهای خود در تاریخ المپیک را ثبت کرد و با 6 پله صعود نسبت به دوره قبلی، در رده بیست‌ویکم قرار گرفت. یکی از نکات جالب المپیک پاریس عملکرد بسیار خوب کشورهای آسیایی بود؛ به‌طوری که در بین 4 کشور برتر مسابقات، 2 کشور چین و ژاپن از قاره اسیا قرار داشتند. کره‌جنوبی و ازبکستان هم با قرار گرفتن در رده‌های هشتم و سیزدهم عملکرد درخشانی داشتند و ایران هم پنجمین تیم برتر آسیا در این دوره از المپیک بود.

شرق آسیا، درخشان مثل همیشه

3 کشور چین، ژاپن و کره‌جنوبی در سال‌های اخیر عملکرد درخشانی در ورزش داشته‌اند و تا حد زیادی خودشان را از آسیا جدا کرده‌اند. آن‌ها در المپیک پاریس هم این روند را حفظ کردند و بالاتر از رقبای اروپایی قرار گرفتند. چین و ژاپن در المپیک 2020 توکیو هم دوم و سوم شده بودند و این دوره هم رتبه خود را تکرار کردند. چین در المپیک توکیو 38 طلا، 32 نقره و 19 برنز به‌دست آورد و این دوره عملکردش حتی نسبت به 2020 هم رشد داشت. آن‌ها در پاریس موفق به کسب 40 طلا، 27 نقره و 24 برنز شدند و تنها به‌دلیل مدال نقره کمتر صدر جدول مدال‌ها را به آمریکا واگذار کردند کردند.

ژاپن، میزبان المپیک قبلی در این دوره طلاهای کمتری نسبت به سال 2020 به‌دست آورد ولی باز هم جایگاه سومی خود را حفظ کرد. سامورایی‌ها دوره قبل 27 طلا، 14 نقره و 17 برنز کسب کردند و در پاریس موفق به کسب 20 طلا، 12 نقره و 13 برنز شدند و بالاتر از کشورهایی چون فرانسه و بریتانیا قرار گرفتند.

رشد باورنکردنی ازبکستان در المپیک پاریس

یکی از شگفتی‌های این دوره از رقابت‌ها ازبکستان بود که در رده سیزدهم جدول مدالی قرار گرفت. ازبک‌ها که چندی پیش در بازی‌های آسیایی هانگژو پنجم شده بودند، در پاریس با 8 طلا، 2 نقره و 3 برنز چهارمین کشور آسیایی و سیزدهمین کشور جدول مدالی بودند. آن‌ها با این عملکرد بالاتر از کشورهای مطرحی مثل اسپانیا، سوئد و برزیل قرار گرفتند و در مجموع المپیک فوق‌العاده‌ای داشتند. کشور ازبکستان درحالی توانست چنین عملکرد درخشانی را ثبت کند که دوره قبلی با 3 طلا و 2 برنز در رده سی‌ودوم قرار گرفته بود.

دلیل اصلی درخشش فوق‌العاده ازبکستان در المپیک پاریس این بود که این کشور در رشته بوکس بی‌نظیر ظاهر شد و 5 مدال طلا کسب کرد. آن‌ها در کشتی، جودو و تکواندو هم طلا گرفتند و در مجموع عملکرد بسیار خوبی در رشته‌های انفرادی داشتند. البته رشد ازبکستان با توجه به عملکرد بسیار خوب این کشور در بازی‌های آسیایی هانگژو قابل پیش‌بینی بود ولی کسی تصور نمی‌کرد که آن‌ها بتوانند رتبه سیزدهم را به‌دست آوردند. این کشور در سال‌های اخیر رشد چشمگیری در زمینه ورزش داشته و در فوتبال و فوتسال هم درخشان ظاهر شده است. تیم ملی فوتبال ازبکستان این دوره بالاتر از کشوری مثل کره‌جنوبی سهمیه المپیک گرفت.

عملکرد آسیایی‌ها در المپیک؛پرچم ایران بالا

ناکامی عجیب ترکیه، هند و عربستان

در میان کشورهای آسیایی ناکامی هند و عربستان سعودی از جمله اتفاقات عجیب المپیک پاریس بود. هندی‌ها در بازی‌های آسیایی هانگژو پس از چین، ژاپن و کره‌جنوبی چهارم شدند و انتظار می‌رفت المپیک موفقی را سپری کنند ولی پاریس را بدون کسب مدال طلا و با یک نقره و 5 برنز ترک کردند. آن‌ها دوره یک طلا، 2 نقره و 4 برنز به‌دست آوردند ولی این دوره بسیار ضعیف ظاهر شدند و از رده چهل‌وهشتم به هفتادویکم سقوط کردند.

عربستان سعودی هم که در ورزش هزینه زیادی کرده، همچنان شرایط جالبی ندارد. آن‌ها با 8 ورزشکار در 4 رشته دوومیدانی، سوارکاری، تکواندو و شنا پا به مسابقات گذاشتند ولی حتی یک مدال هم کسب نکردند تا مشخص شود راه زیادی برای مدعی شدن در ورزش دارند. در میان کشورهای همسایه ایران، قطر هم عملکرد جالبی نداشت و با کسب تنها یک برنز هشتادوچهارم شد. پاکستان هم یک طلا کسب کرد ولی بحرین با 2 طلا، یک نقره و یک برنز عملکرد بهتری نسبت به دیگران داشت.

در این بین ناکامی ترکیه هم اتفاق عجیبی بود و این کشور بدون کسب مدال طلا و با 3 نقره و 5 برنز در ردخ شصت‌وچهارم ایستاد. آن‌ها دوره قبلی با 2 طلا، 2 نقره و 9 برنز در رده سی‌وپنجم قرار گرفته بود.

258 258

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر