ببینید ؛ آیا ایران می‌توانست مانع خروج ترامپ از برجام شود؟

در حالی‌که هنوز برخی محافل سیاسی داخلی اصرار دارند خروج ترامپ از برجام را به نحوه توافق و مذاکره نسبت دهند، کوروش احمدی، دیپلمات تاکید می‌کند که ترامپ از حدود بیست توافق بین‌المللی دیگر خارج شده تا به شکل دیگری آن‌را بسته بندی کرده و به پایگاه رای خود ارایه کند.

به گزارش خبرآنلاین کوروش احمدی در کافه خبر در پاسخ به اینکه آیا ایران قادر بود مانع از خروج ترامپ از برجام شود گفت: ترامپ استثنایی‌ترین رییس جمهور در طول 250 سال گذشته امریکا بود و کاری که انجام داد منحصر به برجام هم نبود. از حدود 20 توافق بین‌المللی خارج شد. خارج شدن ترامپ از برجام را نمی‌شود به حساب برجام و مسایل مابین ایران و امریکا گذاشت.یک پدیده استثنایی بود. اگر به جای ترامپ، هیلاری کلینتون انتخاب شده‌بود هم ممکن بود مشکلات ما بیشتر از دوره اوباما باشد. کلینتون از طیف خاصی از حزب دموکرات است. طبیعی بود که مشکلاتی داشته باشیم اما متعرض برجام نمی‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که هر جمهوری‌خواه دیگری غیر از ترامپ رییس جمهور می شد چه می‌شد گفت: جمهوری‌خواه دیگری مثل رکس تیلرسون و دو مشاور ترامپ در سال اول مخالف خارج شدن ترامپ از برجام بودند. حتی تعدادی از مخالفان برجام دربین جمهوری‌خواهان کنگره هم مخالف خروج بودند. به همین دلیل یک سال و اندی طول کشید تا ترامپ از برجام خارج شد. حتی جمهوری خواهان می‌دانستند برجام برای برقراری ثبات در منطقه توافق مفیدی است. حتی اگر جمهوری خواه دیگری سر کار آمد بعید بود که از توافق خارج شود. خود ترامپ دو بار در نامه به کنگره اجرای تعهدات از سوی ایران را تایید کرد.

مشکلی که باید به آن فکر کنیم تا قبل از مقطع خارج شدن ترامپ از برجام است. شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی از وضعیت تحریم‌های ملی امریکا سردرگم بودند و نگران جریمه شدن‌های میلیارد دلاری بودند. اینها مسایلی است که باید به آن فکر کنیم و این هیچ ربطی به متن برجام و نحوه مذاکره آن ندارد. بلکه تک موضوعی بودن مذاکرات برجام موجب این مساله بود.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان