جنجال استفاده از موبایل در مدرسه؛ یک مدیر استعفا داد/ مسخره بازی آنلاین ممنوع!

در مجارستان، یک مدیر مدرسه که با ممنوعیت گوشی‌های هوشمند در مدرسه‌اش مخالفت می‌کرد، مجبور به استعفا شد. در فرانسه، ۲۰۰ مدرسه در سال تحصیلی ۲۰۲۴-۲۰۲۵ یک طرح جدید به نام «وقفه دیجیتال» را به طور آزمایشی اجرا می‌کنند.

جنجال استفاده از موبایل در مدرسه؛ یک مدیر استعفا داد/ مسخره بازی آنلاین ممنوع!

به گزارش خبرآنلاین، در مواجهه با خطرات دنیای دیجیتال برای کودکان در مدرسه و کمبود تمرکز، گروهی از کشورهای اروپایی شروع به اعمال ممنوعیت کامل گوشی‌های هوشمند در مدارس کرده‌اند.

البته قانون ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در مجارستان که از این هفته به اجرا درآمده است مورد پسند همه نیست، چنان که استعفای یک مدیر دبیرستان در بوداپست به علت مخالفت با این قانون باعث اعتراضاتی در حمایت از او شد.

بنابر گزارش یورونیوز، دانش‌آموزان مدارس یونان در طرحی تحت عنوان «تلفن همراه در کیف» از تاریخ 11 سپتامبر و هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید، می‌توانند تلفن همراه خود را به مدرسه بیاورند اما باید آن را در تمام مدت کلاس‌ها داخل کیف خود نگه دارند. در همین باره دانش‌آموزانی که از همکلاسی‌های خود فیلم‌برداری کرده و آن‌ها را به‌صورت آنلاین مسخره کنند، با خطر اخراج مواجه می‌شوند. این اقدامات به‌منظور مقابله با آزار و اذیت سایبری اتخاذ شده‌اند.

علاوه بر یونان که تدابیر مشابهی را اتخاذ کرده است، در هلند این قانون که از اوایل سال 2024 در مدارس متوسطه به اجرا درآمده بود، اکنون شامل دانش‌آموزان ابتدایی نیز می‌شود و آن‌ها دیگر مجاز به آوردن تلفن همراه به کلاس نیستند.

در منطقه فرانسوی زبان بلژیک تحت عنوان والونیا نیز ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در 373 مدرسه به اجرا درآمد. استفاده از تلفن همراه در مدارس ابتدایی و متوسطه این بخش فرانسوی ممنوع می‌شود. این ممنوعیت در زمین بازی نیز اعمال خواهد شد.

دانمارک نیز امسال در حدود دویست مدرسه به صورت آزمایشی تدابیر ممنوعیت تلفن همراه را به اجرا خواهد گذاشت. با این حال، برخی والدین دانمارکی در مورد اثربخش بودن این طرح مردد هستند و می‌پرسند: «آیا در طول کلاس‌ها می‌شود جلوی دانش‌آموزان را گرفت آن هم در شرایطی که همچنان می‌توانند از کامپیوتر استفاده کنند و از طریق رایانه می‌توانند مثلا به اسنپ‌چت وصل شوند و با دیگران ارتباط بگیرید.»

در ایتالیا هم در پی صدور بخشنامه‌ای است که توسط دولت راستگرای جورجیا ملونی نخست وزیر این کشور امضا شده است، استفاده از تلفن همراه در مدارس تا پایان دوره راهنمایی از سپتامبر 2024 ممنوع شد. همچنین پیشتر در ایتالیا یک سیستم ثبت الکترونیکی برای انجام تکالیف وجود داشت، اما از این پس دانش‌آموزان باید تکالیف خود را دوباره با مداد و خودکار بنویسند.

در فرانسه، ممنوعیت استفاده از گوشی‌های هوشمند در سرِ کلاسِ مدارس متوسطه از سال 2018 به‌ موجب قانون تصویب شده بود، با این حال امسال حدود 200 مدرسه متوسطه یک گام فراتر رفته و یک «وقفه دیجیتال» کامل را آزمایش ‌می‌کنند. به این معنی که حدود 50 هزار دانش‌آموز موظف خواهند بود تلفن‌های خود را در ورودی مدرسه تحویل داده و در پایان روز تحویل بگیرند.

به گفته وزیر آموزش ملی فرانسه گسترش دامنه اجرای طرح «وقفه دیجیتال» به سایر مدارس ممکن است از ژانویه 2025 اجرایی شود.

میزان ساعت مجاز استفاده از تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان

از سوی دیگر، آژانس بهداشت عمومی سوئد روز دوشنبه 2 سپتامبر توصیه‌های جدیدی در خصوص مدت زمان استفاده از صفحه‌نمایش برای کودکان منتشر کرد. نظر این آژانس قاطع است: «کودکان زیر دو سال نباید در معرض صفحه‌نمایش قرار گیرند. برای کودکان 2 تا 5 سال، زمان استفاده از صفحه‌نمایش باید به یک ساعت در روز محدود شود و برای کودکان 6 تا 12 سال این مدت نباید بیش از یک تا دو ساعت باشد. نوجوانان 13 تا 18 ساله نیز نباید بیش از دو تا سه ساعت در روز از صفحه‌نمایش استفاده کنند.»

بر اساس مطالعه‌ای که توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی انجام شده است، 65٪ از دانش‌آموزان از تلفن همراه به عنوان عامل حواس پرتی مرتبط با افت تحصیلی در کلاس‌های درس از جمله درس ریاضیات نام برده‌اند.

233233

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان