هجوم بلودوزرها به یک محوطه باستانی ۶۰۰۰ ساله

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از هجوم بلودوزرها به محوطه باستانی ۶۰۰۰ ساله قلعه‌نو ابراز تأسف کرد و گفت: محوطه باستانی قلعه‌نو در اراک که دارای آثاری از دوره‌های مختلف تاریخی است، مدت‌ها است توسط افراد سودجو با بولدوزر، خاک‌برداری و تخریب می‌شود.

هجوم بلودوزرها به یک محوطه باستانی 6000 ساله

به گزارش خبرآنلاین،محمود مرادی نراقی در حاشیه بازدید از تپه تاریخی قلعه‌نو در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی، افزود: پرونده و گزارشات مربوط به تعرض به این تپه تاریخی تهیه شده و برای برخورد با متعرضین به این اثر تاریخی، مراتب به دستگاه‌ قضایی اعلام شده است.

ایلنا در خبری نوشت:اوی با تأکید بر اینکه متأسفانه تپه باستانی و تاریخی قلعه‌نو مجدداً مورد تعرض واقع شده است، ادامه داد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، نگران تخریب شدن این محوطه چند هزار ساله باستانی است. بر این اساس اقدامات قانونی در چارچوب تعقیب متخلفان در حال پیگیری است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: تپه قلعه‌نو و داده‌های آن در این استان بسیار خاص و پُراهمیت از نظر پیشینه تاریخی است. بنابراین با هر تعرض سهوی یا عمدی به آثار و تپه‌های تاریخی استان و تخلف و آسیب رساندن به آنها، با متخلفان برخورد قانونی و قاطع می‌شود.

مرادی نراقی تصریح کرد: داده‌های تپه قلعه‌نو متعلق به فرهنگ و تمدن حدود 2000 تا 4000 سال پیش از میلاد مسیح برآورد شده است. در برخی مناطق احتمال دارد که در اوایل سال 2600 یا 2700 پیش از میلاد، این تمدن ناپدید شده باشد. یافته‌ها نشان می‌دهد این تمدن یک دوره زمانی بلند مدت در ایران سکونت داشته‌ است.

وی بیان داشت: تپه تاریخی و باستانی قلعه‌نو مربوط به هزاره یک و یا هزاره 2 پیش از میلاد مسیح است. این تپه در روستای قلعه‌نو دهستان معصومیه، از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک، واقع شده است. این اثر در تاریخ 26 اسفند 1387 با شماره ثبت 26123 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر