نشانه ها و نحوه درمان بیماری هانتینگتون و تفاوت آن با پارکینسون

بیماری هانتینگتون یکی از بیماری های ارثی می باشد و درصد انتقال آن از یک فرد به دیگری بسیار بالا می باشد از این رو اگر می خواهید بیش تر با این مورد آشنا شوید این مطلب را از دست نداده و ما را همراهی نمایید.

نشانه ها و نحوه درمان بیماری هانتینگتون و تفاوت آن با پارکینسون

بیماری هانتینگتون یکی از بیماری های ارثی می باشد که می تواند منجر به تخریب های شدید اعصاب شده و مشکلاتی را در سر تا سر بدن ایجاد خواهد کرد. در واقع این بیماری درمان قطعی ندارد و دارو های درمان آن تنها می توانند باعث کاهش نشانه های این بیماری شوند. در واقع این بیماری به مرور زمان می تواند منجر به از کار افتادن بخش های مختلف در مغز شده و در نهایت با پیشرفت کردن آن می توانید شاهد بروز عارضه های شدید در بدن خود باشید.

هانتینگتون و نشانه های آن

آشنایی با بیماری هانتینگتون

در بیماری هانتینگتون  که یک اختلال مغزی پیشرونده می باشد و علت بروز آن ژن های معیوب در بدن افراد می باشد روی کروموزوم شماره 4 است و این کروموزوم شامل خزانه ژنتیکی فرد می باشد و اهمیت بسیار بالایی دارد از این رو هر مشکلی که در آن ایجاد شود بسیار برای بدن بد خواهد بود و مشکلات بسیار زیادی را ایجاد می نماید.  در واقع این مورد یک بیماری ژنتیکی غالب می باشد و هر فردی می تواند ان را از پدر و مادر خودش به ارث برده و آن را برای بچه های خودش به ارث بگذارد. این بیماری را اولین بار فردی به همین نام کشف کرد برای همین هم نام او روی این بیماری ماندگار شد. یکی از پروتئین های معیوب با نام هانتینگتون توسط یکی از ژن های عیب دار کد دار خواهد شد و در نهایت باعث می شود تا بدن عملکرد طبیعی نداشته باشد و اعصاب را از بین می برد و منجر به ایجاد اختلال های عملکردی و  شناختی می شود.

بروز نشانه های این بیماری در هر فردی و با هر سنی امکان پذیر می باشد و باید بدانید که سن معمول این بیماری 20 الی 50 سالگی خواهد بود و این بدین معنا نمی باشد که این بیماری در سنین دیگر رخ نخواهد داد. شیوه بروز این نشانه ها در مراحل ابتدایی آن کمی متفاوت خواهد بود و با پیشرفت بیماری نشانه هایش نیز متفاوت تر از قبل خواهد شد. این بیماری را معمولا با اختلالات حرکتی و شناختی و روانی توصیف می کنند و نمی توان گفت دقیقا در هر فردی روی کدام بخش متمرکز تر خواهد بود و نشانه های اولیه نیز از هر فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود و البته برخی از نشانه ها هستند که بسیار غالب تر می باشند ولی باز هم با پیشرفت کردن بیماری امکان دارد ان ها نیز تغییر کرده و در نهایت برای فردی که مبتلا به این مورد می باشد ممکن است نشانه های مختلفی از فرد دیگر بروز نماید.

اولین نشانه های این بیماری را می توان با عدم کنترل در دست ها و پا ها و سر و اندام های فوقانی بدن تشخیص داد. اگر چنین نشانه هایی را در خودتان مشاهده کردید باید به متخصص مراجعه کرده و در نهایت سریع تر برای درمان و کند کردن روند بیماری استفاده کنید در غیر این صورت این نشانه ها روز به روز پیشرفت خواهند کرد و شما را آزار می دهند. در ادامه سایر علائم و نشانه های این بیماری را برایتان مورد بررسی قرار می دهیم و قبل از آن بهتر است بدانید که نشانه های این بیماری را در دو دسته حرکتی و شناختی تقسیم بندی می کنند.

بیماری ژنتیکی هانتینگتون

نشانه های حرکتی هانتینگتون

اختلالات حرکتی در این بیماری بسیار بیش تر از سایر مشکلات خود را نشان می دهد و نشانه هایی که باید آن ها را جدی بگیرید عبارت اند از :

  • اختلال در بلع غذا
  • مشکلات تکلم
  • حرکت کره چشم
  • اختلالات حرکتی
  • منقبض شدن و یا نشدن عضلات
  • عدم توانایی در حفظ تعادل
  • اختلال در راه رفتن
  • حرکت های چشم آهسته

در واقع این نشانه ها می تواند بر روی فعالیت های روزانه فرد تاثیر گذاشته باشد و هر فرد برای انجام فعالیت های روزانه خود ممکن است به کمک دیگران احتیاج پیدا کند.

مشکلات رفتاری

این بیماری می تواند منجر به ایجاد مشکلات رفتاری نیز در افراد شود و با توجه به این که کدانم عصب را از بین می برد ممکن است این نشانه ها در افراد به شدت متفاوت تر باشند. برخی از این اختلال های رفتاری در افراد مبتلا به هانتینگتون عبارت اند از :

  • بی انگیزه بودن
  • خوابیدن زیاد
  • تنبلی بیش از حد
  • ناتوانی در تمرکز
  • ناتوانی در سامان دهی امور خود
  • منزوی شدن افراد به دلیل مشکلات تکلم
  • مشکل در فهم موضوعات جدید
  • تحریک پذیری شدید
  • زود از کوره در رفتن
  • کند شدن پردازش افکار

بیماری هانتینگتون

راه های تشخیص

بیماری هانتینگتون یکی از بیماری های ارثی می باشد و می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای شما ایجاد نماید از این رو بهتر است با روش های تشخیص آن آشنا شده و هر چه سریع تر برای درمان اقدام کنید می توانید روند این مورد را کند تر کرده و مشکلات کم تری گریبان گیر شما خواهد شد. معمولا برای این که تشخیص در این زمینه سریع تر باشد آزمایش هایی برایتان انجام می شود و بررسی های لازم در این زمینه صورت می گیرد از این رو بهتر است نشانه های اولیه را جدی بگیرید و در صورتی که نیاز است سریع تر به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

در واقع مشاهده های بالینی متخصص ها نیز در این مورد اهمیت دارد و چیز هایی مانند تفکر، تعادل و توانایی راه رفتن شما نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت و ممکن است متخصص از شما بخواهد تا اسکن های مغزی را در این زمینه انجام دهید. در این میان اگر این بیماری در خانواده شما وجود داشته است باید ان را با متخصص در جریان بگذارید تا سریع تر نتیجه گیری های لازم انجام شده و دارو های لازم به شما داده شود.

بسیاری از افراد هستند که در معرض این بیماری می باشند و باید در نظر داشته باشید که این افراد دوست دارند تا زمانی که نشانه های این بیماری ها در ان ها ظاهر نشده است به هیچ عنوان برای آزمایش ها اقدام نکنند. شما می توانید با یک متخصص ژنتیک در این زمینه مشورت کرده و اگر نیاز بود آزمایش های لازم در این زمینه روی شما انجام شود. این موضوع را در نظر داشته باشید که این بیماری پیشینه ژنتیکی می باشد و تا زمانی که ژن معیوب ان در بدن شما نباشد نمی تواند برایتان ایجاد گردد.

آزمایش های قبل از بارداری نیز در این زمینه اهمیت بسیار زیادی دارد و باعث می شود تا بچه هایی را با احتمال این بیماری به دنیا نیاورید. در نظر داشته باشید که اگر در خانواده خودتان این بیماری را دارید و دوست دارید تا بچه دار شوید نساز است تا آزمایش های لازم را انجام داده و با متخصص در مورد عاقبت این بیماری مشورت کنید. در صورتی که این مورد در خانواده شما وجود داشته باشد در فرزندان شما نیز امکان دارد این بیماری افزایش پیدا کرده و احتمال انتقال آن بسیار زیاد خواهد بود. در صورتی که احتمال این بیماری در شما بالا برود روش هایی مانند داشتن فرزند با تخمک و یا اسپرم های اهدایی و یا فرزندخواندگی پیشنهاد می شود.

نشانه های رفتاری هانتینگتون

درمان های قدیمی و جدید

این بیماری از قدیم در میان مردم بوده است و درمان های متفاوتی برایش وجود دارد از این رو در ادامه قصد داریم شما را با درمان های این مشکل آشنا کنیم تا در صورت بروز نشانه های خاص این بیماری بتوانید به راحتی با آن کنار آمده و برای درمان یکی از روش های پیشنهاد شده را استفاده کرده و نتایج خوبی در این زمینه دریافت نمایید. البته این موضوع را باید بدانید که هنوز درمان های قطعی برای این مشکل وجود ندارد و نمی توان از بروز آن پیشگیری کرد و تنها راه درمانی کنترل کردن این بیماری از روش های متفاوت خواهد بود و این مورد می تواند به کاهش برخی از مشکلاتی که بیماری هانتینگتون  ایجاد می کند کمک کند.

تحقیقات جدید در مورد درمان این بیماری ادامه دارد و امید داریم که بتوان این بیماری را درمان کرد و یا به صورت کامل آن را در بدن متوقف نمود. در بسیاری از مناطق کلینیک های مشاوره ای و پشتیبانی برای این بیماری وجود دارد و شما می توانید تحت نظر در این کلینیک ها باشید و متخصصان در این زمینه به شما کمک خواهند کرد. دارو درمانی یکی از روش هایی می باشد که شما می توایند برای درمان این مورد از آن استفاده کرده و به راحتی از بروز بسیاری از مشکلاتت مانند مشکلات رفتاری پیشگیری کرده و یا روند این بیماری را نیز تا حدودی کنترل نمایید. دارو هایی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد شامل دارو های ضد افسردگی، دارو های ملایم کننده نوسانات خلقی و دارو هایی برای کاهش حرکت های غیر ارادی می باشد. البته که این دارو ها می تواند عارضه هایی را ایجاد کرده و باید در مورد خطرات این دارو ها با متخصص خود مشورت نمایید.

این بیماری روش های درمانی دیگر مانند فیزیوتراپی، کاردرمانی  و گفتار درمانی نیز دارد و شما نیز می توانید برای درمان مشکلاتی که برایتان ایجاد می شود از این نوع از درمان ها نیز کمک بگیرید. برای افرادی که به این بیماری دچار می باشند انجام دادن کار های روزانه مانند پوشیدن لباس، حرکت کردن در خانه و غذا خوردن بسیار سخت می باشد و این مورد بسیار خسته کننده است. در نظر داشته باشید که کار درمانگر در این زمینه اهمیت بالایی دارد و می تواند تاثیرات بسیار خوبی بر روحیه افراد بیمار داشته باشد. این افراد می توانند به راحتی با کمک کار درمانگر خودشان تغییراتی را در خانه ایجاد کرده تا بتوانند راحت تر زندگی کنند و این تغییرات عبارت اند از :

  • قرار دادن سطح شیب دار برای تردد با ویلچر
  • استفاده از بالابر ها
  • استفاده از نرده های دستگیره دار در اطراف تخت  و پله ها
  • استفاده از در باز کن های برقی
  • استفاده از مسواک برقی
  • استفاده از ظرف های آشپزخانه با دسته بزرگ تر
  • کمک گرفتن برای غذا خوردن
  • کمک گرفتن برای برقراری ارتباط

اگر با مشکلات حرکتی رو به رو هستید باید بدانید که یک فیزیوتراپیست در روز می تواند به بهبود شما کمک کرده و روحیه شما از این مورد بهبود پیدا خواهد کرد و راحت تر می توانید از بروز مشکلات جدی در این زمینه پیشگیری کنید.

بیماری هانتینگتون

درمان های جدید این مشکل

تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است و باید این مورد را در نظر داشته باشید که امکان این که این بیماری یک روز درمان شود بسیار زیاد خواهد بود. چندین روش برای این که این ژن معیوب را در بدن افراد خاموش کنند وجود دارد و الان نیز در دست آزمایش های بالینی می باشد و اگر مشخص شود که این روش ها موثر می باشند می توان از این درمان ها استفاده کرد تا دیگر فردی در جهان نباشد که از بروز این بیماری ناراحت بوده و به این دلیل دست از زندگی بکشد.

تفاوت های هانتینگتون و پارکینسون

هر دوی این بیماری ها دارای پیشینه ژنتیکی می باشد و باید بدانید که جهش های ژنی می تواند این مورد را ایجاد نماید از این رو دارای اهمیت بالایی است و باید این دو بیماری جدی گرفته شده و در زمان سریعی تشخیص داده شود تا مشکلاتی بیش از حد برایتان ایجاد نشود و بتوانید به موقع از پیشرفت این بیماری پیشگیری نمایید. مهم ترین نشانه های بیماری هانتینگتون  را برایتان بررسی کردم و باید بدانید که از مهم ترین نشانه های بیماری پارکینسون می توان به لرزش دست ها، لرزش سر و اختلال در راه رفتن و کند شدن حرکات اشاره کرد. در واقع هانتینگتون  قابل کنترل است ولی پارکینسون بیش ار از آن قایل کنترل می باشد و شما می توانید با استفاده از دارو های دوپامین و لوودوپا از روند شدید این بیماری پیشگیری کرده و آن را در حد تعادل نگه دارید.

زندگی با نشانه های هانتینگتون

همانطور که می دانید پیشگیری کردن از بیماری ها می تواند هزینه ای کم تر با خود به همراه داشته باشد از این رو نیاز است تا بدانید که با پیشگیری کردن از برخی از بیماری ها نیز امکان پذیر نمی باشد و از یک سنی به بعد امکان بروز آن ها چندین و چند برابر خواهد شد مخصوصا اگر در خانه و خانواده خود فردی به یک بیماری خاص مبتلا باشد.بیماری هانتینگتون یکی از بیماری های ژنی غالب می باشد و 100 درصد از والدین به بچه ها منتقل خواهد شد از این رو اگر دچار این موضوع هستید باید این را بدانید که امکان انتقال دادن این بیماری برای فرزندان شما هست.  اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه شما می توانید یک سری اطلاعات دیگری در مورد  علائم هپاتیت سی  و سندروم گیلن باره نیز مشاهده نمایید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده کرده تا بتوانید وارد صفحات مربوطه شوید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر