ببینید؛ مجید رضائیان: نگاه ما به آزادی بیان امنیتی است/ آمار و ارقام نشان می‌دهد ما در بعضی از موارد مرز فاجعه را رد کرده‌ایم

مجید رضاییان استاد ارتباطات، روزنامه‌نگار، نویسنده و پژوهشگر در این نشست با شرح کوتاه سه نکته وضعیت امروز رسانه در کشور را بازخوانی و نیازها و ضرورت‌ها را بازگو کرد.

ببینید؛ مجید رضائیان: نگاه ما به آزادی بیان امنیتی است/ آمار و ارقام نشان می‌دهد ما در بعضی از موارد مرز فاجعه را رد کرده‌ایم

خبرگزاری خبرآنلاین، در 17 مردادماه امسال، میزبان شخصیت‌هایی برجسته و شاخص از حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ، ورزش و ...در جمع تحریریه خود بود تا یک «روز خبرنگار» متفاوت از سال های گذشته در این مجموعه رسانه‌ای رقم بخورد. 

مجید رضاییان مسئله کلیدی در قانون اساسی که با تعارف و تکلف در دولت‌های مختلف معطل‌مانده را «آزادی بیان» دانست و در بسط این مسئله و ارتباط آن با رسانه این گونه تحلیل کرد: نکته اول این است در قانون اساسی اصلی است که همه با آن تعارف و رودربایستی دارند، دولت‌های مختلف آمده‌اند با گرایش‌های مختلف و این رودربایستی را نتوانستند حل کنند و آن یک کلمه «آزادی بیان» است. نگاه ما در این سرزمین به آزادی بیان بدون رودربایستی «امنیتی» است و فرهنگی نیست.

او ادامه داد: البته دو نظریه وجود دارد که یکی آزادی بیان را سیاسی - اجتماعی تعریف می‌کند و نظریه دیگر آن را مسئله فرهنگی می‌داند، شاید بسیاری از ما که در این نشست هستیم آن را فرهنگی بدانیم که بسترهای آن از جای دیگر و از حاکمیت می‌آید؛ نگاه سیاسی - اجتماعی هم قواعد خودش را دارد که بسترهای آن هم از حاکمیت سیاسی می‌آید؛ اما وقتی نگاه امنیتی داشته باشید نتیجه‌اش آن می‌شود که شما توان و بستر ایجاد رسانه‌ای همچون «رویترز» را ندارید که دنیا را در دست بگیرید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان