کودتا با ۵۰ کشته و ۷۰ زخمی /فردای کودتای ۲۸ مرداد چه بر سر مصدق و همراهانش آمد؟

گزارش روزنامه اطلاعات از اتفاقات پس از کودتای ۲۸ مرداد در سال ۱۳۳۲ را می‌خوانید.

کودتا با 50 کشته و 70 زخمی /فردای کودتای 28 مرداد چه بر سر مصدق و همراهانش آمد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در گزارشی به اتفاقات پس از کودتای 28 مرداد در سال 1332 اشاره کرده است که در ادامه می‌خوانید؛

پس از کودتای 28 مرداد در سال 1332، که منجر به سقوط دولت محمد مصدق شد، روزنامه‌های کشور از بازگشت محمدرضا پهلوی به کشور خبر دادند و در عین حال، اقدام به پوشش نحوه‌ی شروع تظاهرات حامیان شاه فراریِ به کشور بازگشته پرداخت که در شهرهای مختلف از اوایل صبح چهارشنبه 28 مرداد برگزار شد.

از جمله روزنامه اطلاعات که شنبه 31 مرداد همان سال، چندین عکس از مراسم استقبال از محمدرضا شاه پهلوی و تظاهرات حامیان شاه منتشر کرد.

این روزنامه همچنین درباره‌ی دکتر مصدق خبر داد که او و «همراهان توقیف‌شده‌اش در باشگاه افسران در حال بازداشت به سر می‌برند.»

روزنامه اطلاعات اهالی جنوب شهر تهران را شروع‌کننده‌ی تظاهرات معرفی کرد که «شنیده بودند عناصر چپ قصد دارند کاشی لوحه خیابان‌ها را کنده و به‌جای آن، اسامی دیگری بنویسند؛ برای جلوگیری از این کار، اجتماع کردند». علاوه‌برآن، «شنیده‌شدن خبری مبنی بر اینکه دستور داده شده مراسم شامگاه در سربازخانه‌ها اجرا نشود، مزید بر علت شد تا احساسات مردم تیزتر شود!»

در ادامه‌ی گزارش آمده که در این موقع در شهر منتشر شد که جمعی از عناصر چپ همان شب به‌قصد آنکه پرچم حزب توده را بر فراز عمارت شهرداری بلند کنند، درصدد اقدام برآمدند و میان آن‌ها و مأمورین نگهبان اداره‌ی شهرداری تصادماتی رخ‌داده است. انتشار این خبرها به‌سرعت در خیابان‌ها و محلات شهر منعکس شد و هیجان شدیدی را به وجود آورد که اولین انعکاس آن حرکت دسته‌جمعی مردم از نقاط مختلف شهر در صبح چهارشنبه بود که با شعارهای «زنده‌باد شاه – مرگ بر حزب توده»؛ «ایران محال است جمهوری شود» در خیابان‌ها به راه افتاد و به‌طرف میدان سپه و نقاط مرکزی شهر حرکت کردند.

از دیگر شعارهای داده شده توسط حامیان پهلوی دوم در شهرهای مختلف که روزنامه‌ها منتشر کردند، می‌توان به این‌ها اشاره کرد: «یا مرگ یا شاه» ؛ «زنده باشد شاه، زنده باشد آیت‌الله کاشانی» ؛ «زنده‌باد شاه؛ زنده‌باد ارتش»

طبق عکس‌های منتشرشده در این روزنامه، روز چهارشنبه تظاهرکنندگان در تهران، مجسمه رضاشاه را مجدداً به بهارستان آورده و در جایگاهش نصب کردند.

خبرنگار روزنامه اطلاعات درباره‌ی آمار کشته‌شدگان کودتای 28 مرداد، خبر داد که در روز چهارشنبه بیمارستان سینا 16 نفر مقتول برده می‌شود که سه پاسپان و یک سرباز در میان آنان بود. در بیمارستان سازمان برنامه نیز چند مجروح بستری می‌شوند. علاوه بر آن راننده‌ی یک اتوبوس در خط شمیران، به علت برخورد گلوله به مغزش در دم جان می‌دهد.

طبق خبری که اطلاعات منتشر کرده، حدود 50 نفر جان خود را از دست می‌دهند و بیش از 70 نفر نیز مجروح می‌شوند.

نصب مجدد کاشی خیابان‌ها و برگزاری مجلس ختم

طبق گزارش این روزنامه، بیشتر کاشی‌های خیابان‌ها کنده و کاشی‌های جدید به‌جای آن‌ها نصب شده بود که پس از 28 مرداد، کاشی‌های اولیه مجددا بر سر خیابان‌ها نصب می‌شود.

همچنین روزنامه‌های حامی پهلوی از برگزاری مجلس ترحیم «شهدای روز قایم ملی 28 مرداد» خبر دادند که قرار بود دوشنبه دوم شهریور در مسجد ارک واقع در میدان ارک تهران برپا شود.

گزارش کامل این روزنامه را می‌توانید در تصویر زیر ببینید و بخوانید.

فردای کودتای 28 مرداد چه بر سر مصدق و همراهانش آمد؟/عناصر چپ می خواستند پرچم حزب توده را بر فراز عمارت شهرداری بلند کنند/ کودتایی با 50 کشته و 70 زخمی

فردای کودتای 28 مرداد چه بر سر مصدق و همراهانش آمد؟/عناصر چپ می خواستند پرچم حزب توده را بر فراز عمارت شهرداری بلند کنند/ کودتایی با 50 کشته و 70 زخمی

 27219

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان