دولت حداقلی، ضامن حفظ آزادی فردی

مدعای نازیک در مخالفت با آنارشیست ها این است که تنها «دولت حداقلی » (یا همان دولت «نگهبان شب » در قرائت لیبرالیسم کلاسیک) با حقوق طبیعی فرد در خصوص زندگی، آزادی و مالکیت سازگار است و هر دولت گسترده تر از دولت حداقلی، حقوق فرد نسبت به آزادی را نقض خواهد کرد; زیرا دولت حداقلی، اولا، اجبار مشروع را در درون خویش انحصارا از آن خود می کند; ثانیا، حفاظت ...

رابرت نازیک یکی از بزرگ ترین نظریه پردازان لیبرالیسم است . او در سال 1938 در بروکلین به دنیا آمد و در دانشگاه های کلمبیا و پرینستون تحصیل کرد . کتاب های متعددی از ایشان به زیور طبع آراسته شده است که آنارشی، دولت و اتوپیا (1974)، در دفاع از اختیارگرایی، مهم ترین و ارزشمندترین اثر وی به شمار می رود . در این مقاله، به منظور آشنایی با اندیشه های این فیلسوف بزرگ، اهم نظریات وی در کتاب یادشده مرور شده است .

مدعای نازیک در مخالفت با آنارشیست ها این است که تنها «دولت حداقلی » (یا همان دولت «نگهبان شب » در قرائت لیبرالیسم کلاسیک) با حقوق طبیعی فرد در خصوص زندگی، آزادی و مالکیت سازگار است و هر دولت گسترده تر از دولت حداقلی، حقوق فرد نسبت به آزادی را نقض خواهد کرد; زیرا دولت حداقلی، اولا، اجبار مشروع را در درون خویش انحصارا از آن خود می کند; ثانیا، حفاظت از حقوق افراد جامعه را برای همگان تمهید می کند .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان