معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست:

مساله هوا به اندازه استقلال و اقتدار در منطقه مهم است

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مساله هوا به اندازه گرانی، تامین شغل و مستقل و مقتدر بودن در منطقه مهم است، گفت: اگر آب و غذا نباشد مهم نیست که چقدر امنیت نظامی و پول داریم چراکه نبود عناصر زیست محیطی می‌تواند کشور را به هم بریزد.

مساله هوا به اندازه استقلال و اقتدار در منطقه مهم است

به گزارش ایسنا، کاوه مدنی در ششمین همایش ملی مدیریت هوا و صدا اظهار کرد: بسیار شنیده شده است که چرا با وجود انجام اقداماتی در جهت کاهش آلودگی هوا تحول بزرگی در این زمینه نمی‌بینیم. در پاسخ به این سوال باید گفت نیازهای ما زمانی که زیاد می‌شود آلودگی هوا نیز به تبع بیشتر می‌شود. اگر اقدامات انجام شده تاکنون در زمینه کاهش آلودگی هوا صورت نمی‌گرفت وضعیت از امروز بدتر بود البته می‌توانست اوضاع آلودگی هوا از این بهتر باشد و وضعیت به گونه‌ای نباشد که ما افرادی را به دلیل آلودگی هوا از دست دهیم.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در مورد رفع مساله آلودگی هوا چیزی که اوضاع را سخت می‌کند این است که تنوع مشکلات ما در زمینه آلودگی هوا و صدا از جایی به جای دیگر فرق می‌کند. اگر مساله خوزستان در کل کشور وجود داشت رویکرد ما در مواجهه با گرد وغبار فرق می‌کرد؛ همانطور که اگر مشکل آلودگی هوای تهران در کل کشور وجود داشت.

مدنی با اشاره به اینکه ما ثابت کرده‌ایم که اگر همه دنیا هم بخواهند ما کاری نکنیم و ما بخواهیم آن کار را انجام می‌دهیم، تصریح کرد: معضل آلودگی هوا چقدر برای ما مهم است که آن را در اولویت خود قرار دهیم. مشکلات ما در کشور در حوزه محیط زیست مشکل‌ سیستم‌های پیچیده و خروجی توسعه هستند.

وی افزود: یکی از شاخصه‌های سیستم‌های پیچیده این است که مشکلات توسط تنها یک تصمیم‌ گیرنده حل نمی‌شود. اولین شرط برای حل مشکلات همکاری بین نهادهای مسئول است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: زمانی نهادهای مسئول حاضر هستند منافع کوتاه مدت خود را فدای منافع درازمدت کنند که اراده و منافع کافی وجود داشته باشد. اگر ما برای حل مشکلات اراده داشته باشیم می‌توانیم منابع موردنیاز را نیز تامین کنیم.

وی ادامه داد: مشکل آلودگی هوای شهر تهران شاید ساده‌تر از مشکل آلودگی خوزستان حل شود چراکه تنها منابع مالی، ‌تکنولوژی‌ و تصمیم‌های خوب نمی‌تواند معضل آلودگی هوای تهران را حل کند اما در خوزستان با پدیده سختی به نام «هم‌بست»آب، انرژی، سلامت و غذا مواجه هستیم.

مدنی با بیان اینکه سال‌های سال است که یک روش را انتخاب کرده‌ایم و فکر می‌کنیم که آن روش درست است، تصریح کرد: توسعه کشاورزی و استفاده از آب و منابع آبی برای تولید غذا سبب فرسایش خاک، از بین رفتن منابع آب، ایجاد گرد و غبار، خشک شدن خاک و پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه گرد وغبار می‌تواند منابع انرژی ما را فلج کند، گفت: وقتی انرژی از دست برود تصفیه‌خانه‌ها و سیستم‌های انتقال آب نیز از کار می‌افتد و آب آشامیدنی قطع می‌شود.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از آلودگی هوا، مساله آب، سلامت مردم، انرژی، غذا نیز مهمتر هستند، ‌گفت: اگر بخواهیم گرد وغبار را متوقف کنیم نیاز به آب داریم. تامین آب نیز باید به این صورت باشد که جلوی کشاورزی بد و پرمصرف را بگیریم و این آب را به تالاب‌ها برسانیم.

وی ادامه داد: امروز باید معیشت مردم را تحت تاثیر قرار دهیم تا معیشتشان در آینده بهبود یابد و این نیز تصمیم سختی است چراکه هزینه‌های سیاسی و اجتماعی دارد.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آلودگی در تهران معضل جدیدی نیست، ‌گفت: امسال در شهرهای دیگر کشور از جمله اصفهان و شهرهای شمال غرب مشکلات آلودگی هوا داشتیم و این نشان می‌دهد که نه تنها نتوانستیم مشکلات را حل کنیم بلکه جلوی به وجود آمدن مشکل در سایر نقاط کشور را نیز نگرفتیم. خطاهای فاحشی داشته‌ایم که از آنها درس نگرفتیم. چه بسا برخی از این خطاها بر اساس نیت‌های خوب انجام شدند.

مدنی با اشاره به اینکه برای معضلات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا در کشور راه حل‌هایی موجود است، گفت: به طور مثال قانون هوای پاک می‌تواند حق تنفس را به شهروندان کشور بازگرداند. در واقع راه حل‌های خوب هم کم نداریم بلکه آنچه کم داریم فرهنگ همکاری و اراده است.

وی  در ادامه تصریح کرد: یکی از دلایل نداشتن همکاری و اراده این است که مسائل زیست محیطی طی سال‌های طولانی به وجود می‌آید و حل آنها نیز مدت زمان طولانی می‌طلبد.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه آنقدر مشکلات در کشور زیاد است که مجبور هستیم در مرحله مدیریت بحران باشیم، تصریح کرد: مقطعی از سال نگران ریزگردها و مقطعی دیگر نگران آب و مقطعی دیگر نگران زلزله هستیم. همه این مسائل مدیریت را دشوار می‌کند.

وی افزود: مساله آلودگی هوا به اندازه گرانی، تامین شغل و مستقل و مقتدر بودن در منطقه نیز مهم است. اگر مطالبه گری از سوی مردم بیشتر شود دولت می‌تواند قوی‌تر عمل کند.

مدنی با بیان اینکه بقای ما تحت تاثیر مشکلات زیست محیطی است تصریح کرد: اگر مسائلی مانند آب و غذا حل نشود دیگر مهم نیست که چقدر امنیت نظامی و پول داریم چراکه نبود عناصر زیستی سبب فرو ریختن کشور می‌شود.

وی در پایان گفت: برای حل مشکلات زیست محیطی باید از خودمان شروع کنیم و فکر کنیم که هر نهاد و دستگاهی چه کاری برای کاهش مشکلات زیست محیطی می‌تواند انجام دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر