اولین دستاورد ارتش اسرائیل پس از ۸ ماه جنگ در غزه: قتل عام ۲۷۴ نفر برای آزادی ۴ نفر!

ارتش اسرائیل به عملیاتی افتخار می کند که طی آن پس از بیش از ۸ ماه جنگ در غزه، برای آزادی ۴ اسیر اسرائیلی، یک افسر ارشدش در کنار ۲۷۴ فلسطینی عموما زن و کودک و بنا به ادعای حماس ۳ اسیر دیگرش کشته شده اند.

پس از بیش از 8 ماه از آغاز جنگ غزه، ارتش رژیم اسرائیل روز یکشنبه با حمله به اردوگاه نصیرات در نوار غزه 4 اسیر اسرائیلی را آزاد کرد و این را به عنوان نخستین دستاورد پس از 8 ماه جنگ در غزه روی دست بلند کرد، با این حال این به اصطلاح دستاورد با قتل عام 274 فلسطینی و مجروح کردن بیش از 700 تن دیگر (بنا بر آمار وزارت بهداشت فلسطین مستقر در غزه) همراه بود.

به گزارش عصرایران، خبرگزاری آسوشیتدپرس ماجرای عملیات آزادسازی 4 گروگان اسرائیلی را تشریح کرده هر چند که ممکن است روایت خبرنگار آسوشیتدپرس با روایت جنبش حماس و مقاومت فلسطین متفاوت باشد.

چون بنابر روایت حماس این عملیات اسرائیلی ها، در کنار کشتار صدها انسان بی گناه و کشته شدن 3 اسیر دیگر آنها در این عملیات از جمله یک اسیر آمریکایی ، نه تنها دستاوردی محسوب نمی شود بلکه یک شکست تمام عیار برای ارتش تا بن دندان مسلح اسرائیل پس از بیش از 8 ماه با یک گروه چریکی تحت سال ها محاصره همه جانبه در نوار غزه است.

و اما روایت خبرگزاری آسوشیتدپرس از چند و چون این عملیات:

آنها (نیروهای اسرائیلی) در روز روشن رسیدند، زمانی که ساختمان‌های بتنی اردوگاه پناهندگان "نصیرات" و خیابان‌های باریک بیرون آن پر از جمعیت بود. تا زمانی که صدای شلیک گلوله ها بلند شد، هیچکس به چیزی مشکوک نبود.

یورش اسرائیل همه را غافلگیر کرد، از شبه نظامیان حماس که از  4 گروگان در دو ساختمان مختلف محافظت می کردند تا هزاران غیرنظامی که به زودی خود را در یک جهنم دود و آتش یافتند و مجبور شدند برای نجات جان خود با هر چه در توان دارند از محل دور شوند. 

تا پایان آن عملیات،  4 گروگان اسرائیلی زنده و عمدتا سالم به خانه آورده شده بودند، حداقل از نظر فیزیکی، و حداقل 274 فلسطینی و یک کماندوی اسرائیلی کشته شده بودند.

برای اسرائیل، این موفقیت‌آمیزترین عملیات جنگ  8 ماهه بود که باعث شادی سراسری شد و بخشی از وجهه فروپاشیده ارتش در 7 اکتبر را زدود. پس از این عملیات سیلی از صدها زخمی فلسطینی به بیمارستان بدون امکانات شهدای الاقصی روانه شدند.

"نوآ آرگامانی" زن جوان 26 ساله ای که به عنوان نماد بحران گروگان گیری ظاهر شده بود، در یک آپارتمان نگهداری می شد و 3 گروگان مرد دیگر - آلموگ مایر جان 22 ساله، آندری کوزلوف 27 ساله و شلومی زیو 41 ساله، در یک آپارتمان دیگر نگهداری می شدند. 

اولین دستاورد ارتش اسرائیل پس از 8 ماه جنگ در غزه: قتل عام 274 نفر برای آزادی 4 نفر!

فاصله دو محل نگهداری گروگان ها حدود 200 متر از هم بود. این 4 اسرائیلی در حمله 7 اکتبر همه از یک جشنواره موسیقی در صحرای مجاور نوار غزه ربوده شده و به نوار غزه منتقل شده بودند. 

آنها طی 8 ماه گذشته به مکان های مختلف جابجا شده بودند اما هرگز در تونل های حماس نگهداری نشدند. در زمان نجات آنها در اتاق های قفل شده بودند که توسط افراد مسلح حماس محافظت می شد. به گفته دریابان "دانیل هاگاری" سخنگوی ارتش اسرائیل، اطلاعات ارتش اسرائیل متوجه شد که آنها کجا هستند و کماندوها هفته ها به تمرین حمله با مدل های اندازه واقعی ساختمان ها پرداختند.

او گفت: " این عملیات باید مانند یک عمل جراحی حساس مانند جراحی مغزی انجام می شد. "

او گفت اسرائیل تصمیم گرفت برای اصل غافلگیری در ظهر حمله کرده و دو ساختمان را به طور همزمان هدف قرار دهد. به گفته این مقام نظامی اسرائیلی طراحان عملیات بیم آن داشتند که اگر  حمله را ابتدا به یک مکان انجام دهند، محافظان حماس در مکان دیگر 3 گروگان دیگر اسرائیلی را بکشند و بر همین اساس تصمیم گرفته شد عملیات همزمان در دو محل نگهداری گروگان ها انجام شود. 

هاگاری از بیان چگونگی راهیابی نیروهای اسرائیلی به قلب اردوگاه نصیرات، کمپ شلوغ و ساخته شده پناهجویان در مرکز غزه، خودداری کرد؛ اردوگاهی که قدمت آن به جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1948 باز می گردد. 

بر اساس تجربه عملیات‌های مشابه قبلی، حداقل برخی از نیروهای ویژه که در این حمله شرکت کردند احتمالا لباس فلسطینی‌ها بر تن داشتند و به زبان عربی روان صحبت می‌کردند.

"کمال بناجی" یک فلسطینی آواره از شهر غزه که در چادری در مرکز نصیرات زندگی می کرد، گفت که در زمان حمله او یک کامیون کوچک را دید که یک خودرو در جلو و دیگری در پشت آن در مقابل ساختمانی در خیابانی که او چادرش را برپا کرده بود، ایستاد.

او گفت:" ناگهان کماندوها از کامیون بلند شدند و یکی از آنها نارنجکی را به داخل خانه پرتاب کرد و به ناگاه موجی از درگیری و انفجار همه جا را فرا گرفت."

اولین دستاورد ارتش اسرائیل پس از 8 ماه جنگ در غزه: قتل عام 274 نفر برای آزادی 4 نفر!

به نظر می رسد نجات آرگامانی بدون مشکل پیش رفته است، در حالی که تیم عملیاتی برای نجات 3 گروگان دیگر با مشکل مواجه شد.

"عاموس هارل" خبرنگار دفاعی کهنه کار در روزنامه "هاآرتص" اسرائیل نوشت؛ "آرنون زامورا" افسر یک واحد کماندویی زبده پلیس، در جریان این حمله که در آن تمام محافظان حماس کشته شدند، به شدت مجروح شد. او گفت که سپس خودروی نجات حامل 3 گروگان در کمپ گیر کرد.

شبه‌نظامیان فلسطینی مسلح به مسلسل و نارنجک‌های راکتی به سوی نیروهای اسرائیلی آتش گشودند و ارتش اسرائیل از زمین و هوا حملات شدیدی را برای انتقال گروگان ها به ساحل انجام داد و همین بمباران شدید بود که به نظر می رسد بسیاری از فلسطینی ها را کشته و زخمی کرده است.

هاگری گفت: "آتش زیادی در اطراف ما بود.

"محمد الحبش" یکی دیگر از آواره‌های فلسطینی، در بازار نصیرات به دنبال کمک‌های بشردوستانه یا غذای رایگان بود که بمباران شدید آغاز شد. او با ده ها نفر دیگر در خانه ای آسیب دیده پناه گرفت. او گفت که بسیاری از خانه های دیگر مورد اصابت قرار گرفته است.

او گفت: "ما صدای بمباران و تیراندازی بسیار شدید شنیدیم. ما هواپیماهای جنگنده زیادی را دیدیم که بر فراز منطقه پرواز می کردند."

نیروهای عملیاتی اسرائیل در نهایت خود را به ساحل رساندند. از همین جا زامورا افسر زبده زخمی شده پلیس اسرائیل با بالگرد به بیمارستانی منتقل شد و در آنجا کشته شد. ارتش اسرائیل این عملیات را به افتخار او تغییر نام داد.

پس از اتمام عملیات اما در طرف فلسطینی و در بیمارستان شهدای الاقصی در نزدیکی شهر "دیرالبلح"، کشته ها و مجروحان به صورت موجی از مردان، زنان و کودکان وارد شدند. این یکی از آخرین مراکز درمانی فعال در منطقه است که پیش از این عملیات نیز مملو از افراد مجروح در حملات سنگین اسرائیل در روزهای اخیر بود.

"ساموئل یوهان" هماهنگ کننده خیریه بین المللی پزشکان بدون مرز، که در این بیمارستان فعالیت می کند، گفت که این یک "کابوس" بود.

وی افزود: «در اثر بمباران مناطق پرجمعیت، تلفات دسته جمعی پشت سر هم وجود داشت. این بسیار فراتر از آن چیزی است که هر کسی می تواند در یک بیمارستان با آن برخورد کند، چه رسد به منابع کمیابی که ما در اینجا داریم."

اولین دستاورد ارتش اسرائیل پس از 8 ماه جنگ در غزه: قتل عام 274 نفر برای آزادی 4 نفر!

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که 274 فلسطینی کشته و حدود 700 نفر زخمی شدند. این وزارتخانه در آمارهای خود تفاوتی بین غیرنظامیان و شبه نظامیان قائل نیست، اما گفت که کشته شدگان شامل 64 کودک و 57 زن هستند.

"خلود شلاق" که به همراه برادرزاده  یک ساله خود در بیمارستان دیگری تحت مداوا بود، گفت که 14 نفر از اعضای خانواده او در این حمله کشته شدند و تعدادی هنوز در زیر آوار مدفون هستند. او گفت در یک نقطه 4 بالگرد را دیده که موشک ها را به سمت کمپ پرتاب می کردند.

او گفت: خیابان‌ها پر از اجساد است.

حماس بعدا ویدئویی منتشر کرده و اعلام کرد 3 گروگان دیگر از جمله یک آمریکایی در بمباران های اسرائیل در جریان عملیات آزادی گروگان ها، کشته شدند. ارتش اسرائیل در واکنش گفت که "به اظهارات سازمان های تروریستی پاسخ نمی دهد."

حماس و دیگر شبه نظامیان هنوز حدود 120 گروگان را در دست دارند که گفته می شود حدود یک سوم آنها کشته شده اند. هاگاری اذعان کرد که توافق آتش‌بس گروگان‌های بیشتری را نسبت به عملیات نظامی به خانه می‌آورد، اما گفت که نیروهای اسرائیلی باید شرایطی را برای بازگرداندن آنها به خانه ایجاد کنند.

او گفت: "ما کارهایی را انجام می‌دهیم که غیرقابل تصور است و به انجام این کارها ادامه خواهیم داد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان