رسانه داران جدید عاشورا؛ از محمود فرشچیان تا محمود کریمی

گفت‌وگوی مبلغ با حجت‌الاسلام سلمان حسین‌زاده، مدرس حوزه و مدیر گروه فرهنگی تبلیغی رضوان

رسانه داران جدید عاشورا؛ از محمود فرشچیان تا محمود کریمی

یک مدرس حوزه گفت: آثار فرشچیان و حسن روح‌الامینی و نوحه‌سرایی محمود کریمی در جذب و تاثیر بر مخاطب را می‌توان از رسانه داران جدید عاشورا شمرد.

حجت‌الاسلام سلمان حسین‌زاده، مدرس حوزه و مدیر گروه فرهنگی تبلیغی رضوان در گفت‌وگو با پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، مبلغان عاشورا را دو دسته حقیقی و حقوقی دانست.  او در توضیح این مطلب عنوان کرد: مبلغان حقیقی و ابتدایی بعد از عاشورا شخصیت‌هایی مانند حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) هستند. و حکومت‌هایی که در ترویج عاشورا نقش داشته‌اند مبلغان حقوقی به حساب می‌آیند. برای نمونه می‌توان گفت در حکومت آل بویه در بغداد با اینکه مذهب سُنی حاکم بوده اما دسته‌های سینه‌زنی راه می‌انداختند.

رسانه داران جدید عاشورا؛ از محمود فرشچیان تا محمود کریمی

وی گفت: مهمترین مقتل در انتقال واقعه عاشورا کتاب سید ابن طاووس به نام لُهوف است. این کتاب به دلیل متن سلیس عربی و شیوایی که داراست، بسیار مورد توجه قرار گرفته و عبارات آن در خاطر می‌ماند.‌

حجت‌الاسلام حسین‌زاده، سخنرانان و مبلغان دینی را از دیگر پیام‌رسانان واقعه عاشورا دانست و افزود: شعرایی مانند فَرَزدَق به عنوان اولین گروه مبلغ رسمی عاشورا در عصر حضرات معصوم(ع)‌ از دیگر تاریخ‌نگاران این واقعه‌ هستند.

این مدرس حوزه، شبیه‌خوانی را یکی دیگر از ابعاد جلوه پیام عاشورا دانست و عنوان کرد: نقاشی‌های محمود فرشچیان و حسن روح‌الامینی، همچنین تلفیق شاهکارانه سوز و ساز محمود کریمی در نوحه‌سرایی در جذب و تاثیر مخاطب را می‌توان از مبلغان واقعه عاشورا در عصر جدید شمرد.

وی با اشاره به هم‌سطح بودن مداحی مُلا باسِم کربلایی، مداح اهل عراق با نوحه‌سرایی محمود کریمی، گفت: سبک مداحی محمود کریمی در مقایسه با دیگر مداحان بدون ایجاد ملال و خستگی‌ست.‌ به دلیل تغییر ذائقه مخاطبان این سبک نوحه‌سرایی در مقایسه با نوحه‌سرایی‌های دهه‌های پیش که توانایی جذب مخاطب را نداشت باید بیش از پیش مورد توجه و الگوی دیگر مداحان قرار بگیرد.

مدیر گروه فرهنگی تبلیغی رضوان با تاکید به اینکه در انتقال مفاهیمی چون عاشورا نمی‌توان به مخاطب سلیقه‌ خاصی را تحمیل کرد، افزود: در دهه‌های اخیر ادبیات عمومی و اشعار ضعیف در نوحه‌سرایی در مقایسه با دیگر سبک‌ها بیشتر مورد اقبال مخاطبان قرار گرفته. و سبب رونق گرفتن هیئات مذهبی در طول سال نیز شده است. می‌توان با ترویج سبک مداحی محمود کریمی، شاهد مداحی‌های اصولی‌تر و دلپذیرتری باشیم.

حجت‌الاسلام حسین‌زاده، مهمانداری عراقی‌ها در اربعین حسینی(ع) را جلوه‌ای از هنر بسیار تاثیرگذار مسلمانان بیان کرد و گفت: هر چه‌قدر یک نقاشی، شعر یا نوحه در انتقال پیام عاشورا زیبا باشد، مهمانداری‌ عراقی‌ها که سراسر مهربانی، خلوص نیت، تعامل و صداقت در میان تمام اقشارشان است؛ با درگیر کردن عواطف انسانی بر دیگر هنرها می‌چربد. این هنر بزرگ‌ترین رسانه عاشورا در این عصر جنگ رسانه‌ای است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر