عربستان و خرید این دو جنگنده برتر اروپا / عکس

عربستان سعودی یک سفارش بزرگ شامل ۴۸ فروند جت یوروفایتر تایفون دارد اما به نظر می رسد در حال بررسی ثبت خرید یک جت جنگنده بزرگ دیگر نیز باشد: رافال های ساخت کمپانی فرانسوی داسو.

عربستان و خرید این دو جنگنده برتر اروپا / عکس

به گزارش خبرآنلاین، به ادعای Army Recognition، عربستان سعودی در حال حاضر در حال بررسی گزینه خرید 52 فروند رافال است (داسو در سال‌های اخیر شاهد افزایش سفارشات خارجی برای این جت فرانسوی بوده است). رافال فرانسه به عنوان یک جت جنگنده توانمند و جایگزینی برای خرید جت های ساخت روسیه دیده می شود.

با این حال، به جای پیگیری قرارداد تایفون، بحث در مورد اینکه آیا عربستان سعودی به دنبال خرید رافال های بیشتری خواهد بود یا خیر، وجود دارد. اکتبر گذشته، La Tribune و Europe 1 گزارش دادند که عربستان سعودی درخواستی را برای “پیشنهاد قیمت” 54 فروند رافال به داسو ارائه کرده است. این سفارش به دنبال دیدار وزیر دفاع فرانسه و وزیر دفاع عربستان سعودی صورت گرفت.

عربستان و خرید این دو جنگنده برتر اروپا / عکس
یوروفایتر تایفون

رافال و تایفون به عنوان یک پروژه بین اروپایی شروع به کار کردند، اما اختلاف نظر باعث شد که فرانسه راه خود را رفته و به طور مستقل جت خود را تولید کرد.

رافال پرنده چابک فرانسوی

اگرچه رافال یک هواپیمای رادارگریز به معنای واقعی نیست اما در طراحی خاص آن سطح مقطع راداری (آرسی‌اس) و رد فرو سرخ تا حد بسیاری کاهش یافته است. به این ترتیب می‌توان صفت نیمه‌پنهان‌کار را برای این جنگنده نسل چهار و نیم در نظر گرفت.

علاوه رادار آرایه اسکن الکترونیکی فعال «RBE2» با برد تشخیص 200 کیلومتر، رافال برای ایفای نقش جنگنده برتری هوایی به چندین سیستم سنسور پسیو مجهز شده است.

دو موتور توربوفن اسنکما ام‌88 نیروی پیشران رافال را تامین می‌کند و این پرنده با طول حدود 15 متر و پهنای بال 10 متری را با بیشینه وزن برخاست 24 هزار و 500 کیلوگرم به آسمان می‌برد.

عربستان و خرید این دو جنگنده برتر اروپا / عکس
رافال

رافال در ارتفاع بالا می‌تواند به حداکثر سرعت 1.8 ماخ برسد و از توانایی کامل پرواز سوپرکروز برخوردار است. به پرواز هواپیما با سرعت مافوق‌صوت بدون استفاده از پس‌سوز موتور و با حمل مقدار مؤثری سلاح، بار یا سرنشین، سوپرکروز گفته می‌شود.

موشک هوا به هوای ماژیک آر 550، موشک کروز هواپایه استورم شدو (سایه توفان) و موشک کروز اتمی ASMP-A برخی مهمات قابل استفاده در جنگنده رافال است.

عربستان سعودی قرارداد خرید 48 فروند تایفون یوروفایتر را ثبت کرده بود، اما بدتر شدن روابط سیاسی باعث شد آلمان در سال 2018 صادرات این جنگنده های مشترک به عربستان را مسدود کند. این انسداد اوایل امسال برداشته شد. برخی معتقدند که ابراز علاقه عربستان سعودی به جنگنده های رافال در واقع راهی برای باز کردن مسیر خرید تایفون ها باشد.

در واقع، آلمان حدود سه ماه پس از درخواست عربستان سعودی برای دریافت فاکتور جنگنده های رافال درخواستی، وتوی خود را بر روی فروش تسلیحات به مقصد پادشاهی عربستان لغو کرد. با لغو حکم قبلی آلمان، بریتانیا به طور بالقوه قادر خواهد بود یوروفایترها را به عربستان سعودی بفروشد. با این حال، افزایش همکاری بین فرانسه و عربستان سعودی واقعی به نظر می رسد، و بدین ترتیب ممکن است علاقه ای واقعی برای تغییر مسیر به سمت رافال وجود داشته باشد (اگرچه دفتر ثبت سفارش طولانی و کمبود ظرفیت تولید رافال ممکن است برای عربستان نگران کننده باشد). یوروفایتر در حال حاضر با نرخی در حدود 10 فروند در سال تولید می شود، در حالی که در سال 2023 حدود 13 فروند رافال تولید شد (اگرچه این نرخ در حال افزایش است).

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر