روش های براق کردن طلا در خانه

اگر طلای مورد استفاده شما کدر و سیاه شده و به دنبال روشی برای براق کردن طلا در منزل هستید با این مطلب از آرگا همراه ما باشید.

روش های براق کردن طلا در خانه

کدر و سیاه شدن طلا برای هیچ کس خوشایند نبوده و همه دوست دارند زیورآلات آن ها مانند روز اول براق باشد. در این مطلب سعی داریم شما عزیزان را با روش های براق کردن طلا در خانه آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

آشنایی با روش های براق کردن طلا در خانه

از آن جا که کدر و سیاه شدن طلا برای هیچ کس خوشایند نبوده و هر فردی در صورت مواجه شدن با این موضوع به دنبال روشی برای تمیز و براق کردن طلا می باشد در این مطلب تصمیم گرفتیم روش های ساده ای برای براق کردن طلا در خانه را به شما عزیزان آموزش دهیم.

علل کدر شدن طلا

طلا در طی زمان در کنار استفاده از محصولاتی مانند عطر و مواد بهداشتی و ضمنا تعریق بدن درخشش خود را از دست می دهد. استفاده مداوم از طلا نیز سبب کدر شدن و سایش آن می گردد. از این رو توصیه می شود هر چند مدت یکبار حتما طلاهای خود را تمیز کرده تا مجددا براق به نظر برسند.

برخی طلاها که سیاه می شوند به دلیل وجود سایر فلزات در ترکیب آن می باشد. به جز طلای خالص موجود در جواهرات، بقیه فلزات با اکسیژن، سولفور و رطوبت واکنش شیمیایی ایجاد می کنند و این موضوع سبب شده تا طلا بعد از مدتی کدر و سیاه شود.

طلای 24 عیار که طلای خالص است خیلی نرم بوده و نمی توان به سادگی از آن مصنوعات تولید کرد. از این رو طلای 24 عیار با فلزات ارزشمندی مانند مس و نقره ترکیب شده تا به سفتی مدنظر برسند بعد از آن جواهر یا هر مصنوعی درست کنند.

در حقیقت کدر شدن مصنوعات طلا به این دلیل نیست که طلای آن ها اصل نبوده بلکه به علت وجود میزان زیادی فلزات به جز طلا در آن ها می باشد. هر چه عیار طلا بالاتر باشد امکان سیاه شدن آن کمتر است. اگر فلز مس استفاده شده در ساخت طلا کیفیت کمی داشته باشد یا درصد مس آن بیشتر از نقره باشد احتمال سیاه شدن طلا بیشتر می شود.

این مسئله در فصول گرم سال بیشتر مشاهده می شود. زیرا با تعریق بدن نمک موجود در آن با مس طلا واکنش نشان داده و آثار سیاه یا سبزی بر جای می گذارد.

برق انداختن طلا با روش های ساده

طلا یکی از گران بهاترین جواهرات است که براق بودن و جلای آن سبب شهرت طلا شده است. با گذشت زمان طلا به تدریج کدر و لکه پذیر می شود و در صورت عدم مراقبت خیلی زود جذابیت خود را از دست می دهد. از این رو نیاز است هر چند مدت یکبار طلا را تمیز تا درخشش خود را به دست آورد.

با روش های مختلفی می توان طلا و جواهرات را تمیز و براق نمود. البته روش براق انداختن جواهرات با طلا تاحدودی متفاوت است. زیرا سنگ های قیمتی بافت حساسی داشته و ممکن است با مواد اسیدی و قلیایی صدمه ببینند.

از این رو به جز روش تمیز کردن طلا با مایع ظرفشویی دیگر مواردی که در این مطلب به آن ها اشاره می شود را برای برق انداختن جواهرات و سنگ های قیمتی استفاده نکنید.

1. خمیر دندان

روش ساده ای برای تمیز کردن طلا استفاده از خمیردندان می باشد. کمی خمیر دندان ژله ای را روی مسواک یا پارچه بریزید و طلاها را با آن صیقل دهید. در نهایت با آب شستشو داده و خشک کنید.

2. آب نمک

ساده ترین راه برای براق کردن طلا استفاده از آب نمک می باشد. برای این کار سه قاشق نمک را در نصف لیوان آب داغ بریزید. سپس طلاها را یک شب در این محلول قرار داده و روز بعد با آب شستشو داده و با پارچه نرم خشک کنید.

3. مایع ظرفشویی

این روش خانگی نیز برای تمیز کردن طلا روش ساده ای می باشد. چند قطره مایع ظرفشویی ملایم فاقد فسفات را در آب ولرم ریخته و هم بزنید.  برای این کار کاسه کوچکی را با 1-2 پیمانه آب ولرم پر نمایید. بعد چند قطره مایع ظرفشویی ریخته و 10 ثانیه ای هم زده تا کاملا ترکیب شوند.

در ادامه با مسواک بسیار نرم طلا را برس زده و بعد آن را با آب داغ شسته و خشک کنید. در نهایت با پارچه جیر طلا را کاملا خشک کنید. بعد از شستن طلا سعی کنید آن را با پارچه نرم و فاقد پرز خشک کنید. بعد طلا را در معرض هوا قرار داده و اجازه دهید یک شب تا صبح بماند تا کاملا خشک گردد.

4. سرکه

از دیگر روش های خانگی برای برق انداختن طلا استفاده از سرکه می باشد. البته استفاده مداوم و زیاد از سرکه برای شستن طلا توصیه نمی شود. زیرا سرکه خاصیت اسیدی داشته و سبب خورده شدن طلا می شود. 2 قاشق چای خوری نمک را در نصف لیوان سرکه سفید ریخته و هم بزنید.

طلا را داخل این محلول قرار داده و اجازه دهید چند دقیقه باقی بماند تا سیاهی های روی طلا از بین برود. سپس طلا را خارج کرده و با آب ولرم بشویید و در نهایت با دستمال نرمی کاملا خشک کنید.

5. آبلیمو

روش ساده و خانگی دیگر برای تمیز کردن طلا استفاده از آب لیمو می باشد. در این روش محلولی شامل آب لیمو کمی آب و کمی مایع ظرفشویی تهیه کنید. سپس طلا را داخل آن قرار داده و چند دقیقه ای صبر کنید تا خیس بخورد. سپس طلا را خارج کرده و شستشو دهید بعد با پارچه نرمی خشک کنید.

6. فویل آلومینیومی و نوشابه

ظرف کم عمقی مثل بشقاب را برداشته و آن را با فویل بپوشانید. بعد طلاها را روی فویل قرار دهید. سپس محلول شامل یک لیوان آب گرم با دو قاشق غذاخوری نوشابه را روی آن بریزید. حدود 8-10 ساعت صبر کنید بعد طلاها را شسته و خشک کنید.

7. جوش شیرین

از جوش شیرین نیز می توانید برای برق انداختن طلا استفاده کنید. برای این کار دو پیمانه آب را داخل ظرفی بجوشانید. بعد درون ظرف شیشه ای یک لایه فویل آلومینیوم قرار دهید. فویل را فشرده تا کاملا روی سطح پیرکس ثابت گردد.

لبه های فویل را به طرف بیرون لبه های ظرف تا نمایید. دقت کنید سمت براق فویل رو به بالا باشد. ضمنا ظرف شیشه ای حتما پیرکس باشد زیرا باید روی حرارت قرار گیرد. برای تمیز کردن طلا آن را روی فویل داخل ظرف پیرکس قرار دهید.

سپس پودر جوش شیرین را روی آن بریزید. روی هر قطعه طلا حدود 1-1.5 قاشق غذاخوری جوش شیرین بپاشید. سپس دو پیمانه آب جوش داخل ظرف ریخته و اجازه دهید 5 دقیقه باقی بماند. طلا باید در محلول آب جوش و جوش شیرین غوطه ور شود.

نیازی نیست ماده دیگری اضافه شود. ورقه آلومینیوم سبب شده تا جوش شیرین و آب داغ با هم واکنش شیمیایی ایجاد کنند. در ادامه طلا را با انبر آشپزی بردارید و زیر آب سرد بگیرید. یا می توانید کاسه ای را از آب سرد پر کرده و طلا را درون آن قرار دهید.

یک ثانیه صبر کنید تا اطمینان یابید محلول جوش شیرین روی سطح طلا باقی نمانده باشد. سپس طلا را با دستمال نرم و بدون پرز خشک کنید. در انتها چند دقیقه ای طلا را در معرض هوا قرار دهید تا اطمینان یابید که رطوبتی باقی نمانده است.

دقت کنید که برای جواهرات با سنگ قیمتی به هیچ وجه از این روش استفاده نشود. چون جوش شیرین به بافت، استحکام و درخشش سنگ های جواهر آسیب می زند. به این ترتیب فقط طلاهای بدون سنگ و نگین را می توانید با این روش تمیز و براق نمایید.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید و به کمک این روش ها بتوانید طلاهای خود را مانند روز اول براق و درخشان نمایید. همچنین پیشنهاد می شود برای آشنایی با روش های براق کردن چوب و براق کردن برنج روی لینک ها کلیک و از این مقالات نیز بازدید نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان