پراید سریع‌تر است یا ناو هواپیمابر؟

جدیدترین ناو هواپیمابر آمریکا یعنی یو اس اس جرالد آر فورد وزن حدود ۱۰۰ هزار تنی دارد. قطعاً چنین وزنی برای جابجا شدن در سطح اقیانوس و دریا رقم قابل‌توجهی محسوب می‌شود اما ناوهای مدرن علیرغم وزن بالای خود عملکرد نسبتاً خوبی دارند.

پراید سریع‌تر است یا ناو هواپیمابر؟

به گزارش خبرآنلاین، آمریکا تنها کشوری نیست که از ناوهای هواپیمابر استفاده می‌کند هرچند در حال حاضر 11 ناو هواپیمابر را به‌صورت عملیاتی در اختیار دارد. کشور چین 5 ناو هواپیمابر را در اختیار داشته و فرانسه هم ناو شارل دوگل را از چند سال قبل راهی دریا کرده است. کشورهای هند، مصر، بریتانیا، ایتالیا، کره جنوبی و استرالیا دارای 2 ناو هواپیمابر هستند و روسیه نیز از نظر فنی یک ناو دارد اما این ناو هم‌اکنون عملیاتی نیست و ظاهراً یک ناو دیگر نیز در حال توسعه است.

بر اساس گزارش پدال، در حال حاضر آمریکا دو کلاس از ناوهای هواپیمابر یعنی نیمیتز و فورد را بکار گرفته و هر دو کلاس نیز با سرعت‌های مناسبی حرکت می‌کنند. ناوگان ناوهای چین شامل کشتی‌های متنوع از جمله فوجیان است که به تازگی تولید شده و از طرف دیگر بریتانیا دارای دو ناو کلاس کوئین الیزابت است. کشورهای دیگر هم از ناوهای متنوعی استفاده می‌کنند. این ناوها یا توسط خود کشورها تولید شده و یا توسط کشورهای دیگر توسعه یافته‌اند؛ اما جدای از تعداد ناوهای موجود، کدام کشور مالک سریع‌ترین ناو هواپیمابر دنیاست؟

پراید سریع‌تر است یا ناو هواپیمابر؟

هم اکنون آمریکا از یک ناو کلاس فورد و ده ناو کلاس نیمیتز استفاده می‌کند. با خارج شدن ناوهای نیمیتز از خدمت، ناوهای جدید کلاس فورد جای آن‌ها را خواهند گرفت. باید گفت در حال حاضر ناو یو اس اس اینتر پرایس در حال توسعه است و ناوهای دیگر نیز در آینده تولید خواهند شد. ناو نیمیتز و دیگر ناوهای آمریکا در حال قدیمی شدند و بسیاری از آن‌ها به پایان عمر 50 ساله خود نزدیک شده‌اند. ناو قبلی یو اس اس اینتر پرایس که جو ناوهای کلاس کیتی هاوک است توانایی دست‌یابی به سرعت 61 کیلومتر در ساعت را دارد. سریع‌ترین ناو کلاس نیمیتز هم ناو جورج اچ دبلیو بوش با حداکثر سرعت فراتر از 56 کیلومتر در ساعت است. ناوهای کلاس نیمیتز اندکی کوچک‌تر از ناوهای کلاس فورد هستند و وزن آن‌ها به 97 هزار تن می‌رسد.

با اینکه وزن ناوهای کلاس نیمیتز تنها سه هزار تن کمتر از ناوهای کلاس فورد است اما همین موضوع نیز باعث ایجاد اختلاف در سرعت می‌شود زیرا حداکثر سرعت ناو هواپیمابر فورد می‌تواند فراتر از 56 کیلومتر در ساعت باشد. یکی از دلایل چنین عملکردی راکتورهای هسته‌ای قدرتمند A1B PWR است که قدرتشان سه برابر قدرت ناو کلاس نیمیتز است. بخشی از قدرت تولیدی مستقیماً صرف به پیش راندن ناو فورد می‌شود درحالی‌که بخشی از آن‌هم برای راه‌اندازی سیستم‌های پیشرفته صرف می‌شود. در حال حاضر حداکثر سرعت ناوهای آمریکایی به 56 کیلومتر در ساعت می‌رسد اما ناوهای کشورهای دیگر چه وضعیتی دارند؟ ناو کوئین الیزابت بریتانیا با وزن 65 هزار تنی خود می‌تواند به سرعت 46 کیلومتر در ساعت برسد. جدیدترین ناو هواپیمابر چین که فوجیان نام دارد طبق شنیده‌ها سرعتی بین 55 تا 57 کیلومتر در ساعت خواهد داشت. وزن این ناو به 80 هزار تن می‌رسد. احتمالاً تخمین سرعت این ناو بر اساس ناو هواپیمابر شاندونگ صورت گرفته که با وزن 70 هزار تنی خود توانایی دستیابی به سرعت 57 کیلومتر در ساعت را دارد.

البته همان‌طور که گفته شد این ارقام تخمینی هستند زیرا چین و دیگر کشورها معمولاً جزئیات فنی ادوات نظامی خود را منتشر نمی‌کنند. سرعت ناو شارل دوگل فرانسه با وزن حدود 40 هزار تنی به 50 کیلومتر در ساعت می‌رسد. هند نیز دارای دو ناو کلاس کیف است که هریک از آن‌ها وزن 45 هزار تنی و سرعت 55 کیلومتر در ساعتی دارند. با اینکه در حال حاضر ناوهای هواپیمابر متنوعی در دریاها حضور دارند اما بسیاری از آن‌ها کوچک و قدیمی هستند و نمی‌توانند به سرعتی فراتر از 46 کیلومتر در ساعت دست یابند. پیشرفته‌ترین ناوهای موجود هم خیلی سریع‌تر نیستند اما می‌توانند از رقبای خود پیشی بگیرند. از میان تمامی ناوهای عملیاتی موجود، سریع‌ترین ناو به چین تعلق دارد که در سال 2019 ساخته شد. ناو شاندونگ می‌تواند به سرعت 57 کیلومتر در ساعت برسد که یکی از دلایل آن وزن نسبتاً پایین‌تر 70 هزار تنی است.

5858

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان