آمریکا یک کشور را مأمور پادرمیانی برای ایران کرد

سفیر آمریکا در ترکیه گفت واشنگتن از آنکارا و سایر کشورهای متحد که روابطی با ایران دارند، می‌خواهد تا تهران را متقاعد کنند که تنش‌ها در منطقه غرب آسیا را کاهش دهد.

آمریکا یک کشور را مأمور پادرمیانی برای ایران کرد

به گزارش خبرآنلاین جف فلِیک، سفیر ایالات متحده در ترکیه که به آخرین روزهای ماموریت خود نزدیک می‌شود در یک میزگرد رسانه‌ای با خبرنگاران در استانبول گفت: ما از همه متحدان‌مان که هر گونه روابطی با ایران دارند، می‌خواهیم تا آنها را متقاعد به تنش‌زدایی کنند و این شامل ترکیه نیز می‌شود.

به نقل از ایسنا این اظهارات دیپلمات آمریکایی پس از آن بیان می‌شود که اقدام رژیم صهیونیستی در ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران و همچنین شهادت فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان در حمله صهیونیست‌ها به جنوب بیروت به تنش‌ها در منطقه دامن زده است. جمهوری اسلامی ایران تهدید کرده است که به این اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در زمان مناسب و به شکل مناسب پاسخ خواهد داد.

جف فلیک در ادامه درباره مقامات ترکیه‌ای طرف صحبت واشنگتن تصریح کرد: آنها هر کاری که می‌توانند انجام می‌دهند تا اطمینان یابند که (تنش‌ها) تشدید نشود. به نظر می‌رسد که آنها بیشتر از ما مطمئن هستند که تشدید نخواهد شد.

بنابر گزارش رویترز، روابط ایالات متحده و ترکیه در سال‌های اخیر به دلیل اتحاد واشنگتن با کردهای سوریه که آنکارا آنها را تروریست می‌داند و خرید سامانه دفاع اس-400 روسیه از سوی ترکیه که موجب تحریم‌های ایالات متحده و حذف برنامه فروش جت F-35 شد، تیره شده است.

با این حال، فلیک گفت او فکر می‌کند که روابط ایالات متحده و ترکیه در حال حاضر در موقعیت بهتری نسبت به چند مدت پیش قرار دارد.

وی همچنین در صحبت‌های خود به نقش ترکیه در بزرگ‌ترین تبادل زندانیان بین ایالات متحده و روسیه از زمان جنگ سرد در آنکارا در آغاز ماه اوت اشاره و آن را مفید توصیف کرد.

این دیپلمات آمریکایی خاطرنشان کرد: آنها در زمینه مذاکره شرکت نداشتند، اما در بخش تدارکات نقش مهمی داشتند.

فلیک پیشتر در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز در ماه ژوئن گفته بود ترکیه جایگاه خود را در غرب محکم کرده و شراکتش با ایالات متحده هرگز قوی‌تر از این نبوده است.

او روز دوشنبه گفت که وضعیت غزه بسیار دشوار است، به‌طوری که لفاظی‌های رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه علیه اسرائیل، ایفای نقش آنکارا به‌عنوان یک طرف گفت‌وگو را دشوار کرده است. فلیک تصریح کرد شکاف بین آنکارا و واشنگتن در مورد غزه پس از آغاز فعالانه درخواست برای آتش‌بس از سوی واشنگتن کاهش یافته است، اما اصطکاک همچنان ادامه دارد.

سفیر ایالات متحده همچنین درباره همکاری‌های نظامی آنکارا و مسکو گفت ایالات متحده همچنان نگران ارسال سخت افزارهای نظامی مرتبط با روسیه از ترکیه است و از آنکارا خواست تا همکاری خود را برای جلوگیری از این صادرات افزایش دهد.

وی اظهار داشت: این یک نگرانی برای ماست و ما آن را به‌طور مکرر و پیوسته مطرح می‌کنیم. هنگامی که در اینجا با مخاطبین خود صحبت می‌کنیم، آنچه بر آن تاکید می‌کنیم این است که اطمینان یابیم که روسیه از توانایی جنگیدن محروم است.

فلیک افزود: ما همچنان شاهد ورود اقلام قابل توجهی از طریق ترکیه هستیم. بنابراین ما به دنبال همکاری بهتر در اینجا هستیم و از بسیاری جهات در حال به دست آوردن آن هستیم. می‌دانم که روسیه درباره‌اش شکایت می‌کند که این نشانه خوبی است.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر