رفع سوزش فلفل با چند اقدام فوری در خانه

رفع سوزش فلفل با روش های ساده و خانگی امکان پذیر می باشد و در ادامه اطلاعاتی خوب و مفید به شما می دهیم تا در صورتی که اشتباها فلفل خوردید و یا فلفل باعث سوزش بخشی از بدن شما شد بتوانید آن را کاهش دهید.

رفع سوزش فلفل با چند اقدام فوری در خانه

فلفل یکی از بهترین ادویه های غذایی می باشد و بسیاری از افراد این مورد را بسیار دوست دارند و بسیار زیاد از این مورد استفاده می کنند ولی سوزشی که این مورد برای شما ایجاد می کند می تواند بسیار آزار دهنده باشد بنابراین در ادامه روش هایی را برای رفع سوزش فلفل  برایتان بررسی می کنیم و اطلاعاتی خوب و مفید در اختیار شما قرار می دهیم.

 علت سوزش با فلفل چیست؟

آشنایی با روش های رفع سوزش فلفل

حرارت و تندی که شما بعد  از خوردن این ماده احساس می کنید بابت تندی نمی باشد و باید بدانید که این مورد به دلیل احساس درد در سیستم بدنی می باشد. کپساپسین یکی از موادی می باشد که می تواند گیرنده های درد را در بدن فعال کرده و در نهایت پروتئین هایی که فعال می شود ممکن است گیرنده های دیگر را در بدن فعال کرده و در نهایت شما احساسات بدی را خواهید داشت. در حالت عادی و بدون این که شما فلفل بخورید این مورد در حالتی که درد و فشاری به بدن شما وارد شود آن را احساس می کنید و این مورد می تواند عکس العملی باشد که به صورت ارادی و یا غیر ارادی انجام می شود.

یکی از بهترین راه های پیشگیری برای این که بتوانید از بروز مشکلات سوزش در چشم ها و سایر نقاط بدن با فلفل پیشگیری کرد این است که در حین استفاده از فلفل از قاشق استفاده کنید تا این مورد با دستان شما تماس نداشته باشد و شما دست های فلفلی تان را به چشم ها و یا سایر بدن خود نزنید. با این حال همیشه این مورد امکان پذیر نخواهد بود و در ادامه یک سری از روش هایی را برای رفع سوزش فلفل  برایتان مورد بررسی قرار می دهیم و شما در صورت نیاز می توانید از این مورد استفاده نمایید.

شیر و ماست

استفاده از شیر یا ماست برای رفع سوزش فلفل بسیار مناسب می باشد و باید بدانید که عامل تندی فلفل همان کپساسین می باشد و این ماده خاصیت قلیایی دارد و به راحتی درون شیر یا ماست حل می شود زیرا این مواد دارای اسید هایی هستند که آن را خنثی خواهد کرد و در نهایت باعث می شود تا دیگر سوزش را روی پوست خودتان احساس نکنید. این روش یکی از بی خطر ترین راه ها برای درمان سوزش های پوستی ناشی از فلفل می باشد. برای از بین بردن این مورد در دستان خود کافی است تا دستان خود را درون کاسه ای از ماست و یا کاسه ای از شیر قرار دهید و خواهید دید که زیر 30 ثانیه می توانید این مورد را درمان نمایید و دیگر خبری از سوزش ها نخواهد بود.

اهمیت استفاده از شکر برای درمان سوزش دهان

جوش شیرین

از دیگر روش هایی که می توانید این مورد را درمان نمایید استفاده از جوش شیرین می باشد. این روش نیز طبیعی و بدون خطر می باشد و در کسری از زمان می تواند باعث بهبود شما شده و در نهایت بهتر است برای درمان سوزش فلفل روز پوست خود از جوش شیرین نیز کمک بگیرید. جوش شیرین را با کمی از آب ترکیب کرده و روی پوست خود قرار دهید و با این کار خمیر را روی پوست خود بزنید تا سوزش رفع شود.

روغن زیتون

از ساده ترین مواردی که می توانید برای از بین بردن سوزش فلفل استفاده کنید این است که از روغن زیتون استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که روغن زیتون دارای فواید بی نظیری بوده و می تواند تندی را از روی پوست شما ببرد. بنابراین اگر می خواهید سوزش پوستی تان را از بین ببرید می توانید یک قاشق از این روغن را بر روی محل سوزش قرار داده و در نهایت بگذارید این مورد یک دقیقه بماند. در واقع این روغن می تواند کپساپسین را در خودش حل کرده و مانع از بروز سوزش بیش تر خواهد شد.

سرکه سیب

سرکه سیب هم مانند شیر و ماست دارای فواید اسیدی می باشد و می تواند با خاصیت قلیایی فلفل مبارزه کرده و در نهایت به راحتی تندی اش را درمان می نماید. همانطور که گفته شد عامل تندی فلفل همان کپساسین می باشد و این ماده خاصیت قلیایی دارد و به راحتی درون سرکه سیب که دارای خاصیت اسیدی می باشد حل می شود و آن را خنثی خواهد کرد و در نهایت باعث می شود تا دیگر سوزش را روی پوست خودتان احساس نکنید.

نشاسته ذرت

این ماده نیز دارای فوایدی بسیار زیاد است و در آشپزی بسیار استفاده می شود بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است باید بدانید که این ماده به راحتی می تواند کپساپسین  فلفل را در خودش حل کرده و در نهایت سوزش ناشی از ان را به شدت کم می کند.

رفع سوزش فلفل

استفاده از الکل

الکل از دیگر موادی می باشد که می تواند کپساپسین  را در خودش حل نماید از این رو اگر در پوست خودتان احساس تندی کردید و سوزش آن شما را می آزارد کافی است تا با استفاده از مقداری الکل این مورد را رفع نمایید. برای این کار کافی است تا مقدار الکل و یا نوشیدنی های دارای الکل را بر روی پوست مالیده و صبر کنید تا این سوزش رفع گردد.

خمیر دندان

از دیگر موادی که می توانید برای رفع سوزش فلفل استفاده کنید خمیر دندان می باشد. بر خلاف سوختگی های دیگر که نباید از این ماده برای درمان استفاده کرد این مورد را به راحتی می توان با استفاده از این ماده درمان کرد و کپساپسین را خنثی نمود. برای استفاده از این روش نیاز است تا مقداری از این خمیر دندان را روی پوست بمالید و بگذارید یک دقیقه زمان بگذرد. بعد از این مدت زمان پوست خود را با آب سرد بشویید تا خمیر دندان پاک شود و در این میان دیگر خبری از سوزش فلفل نخواهد بود.

درمان های ساده برای سوزش چشم ها

یکی از مواردی که در سوزش فلفل ایجاد می شود زمانی است که شما به صورت ناخواسته دست فلفلی خودتان را به چشمانتان بزنید و این مورد می تواند حساسیت های شدیدی را برای چشم شما ایجاد نماید. برای رفع این مورد سه راه وجود دارد و این راه ها را در ادامه برایتان مورد بررسی قرار می دهیم زیرا از روش های قبلی که گفته شد نمی توانید برای چشم ها که حساس می باشند استفاده کنید و این مورد دارای روش های خاص خود می باشد.

اشک ریختن عادی

ساده ترین روشی که با استفاده از آن می توانید سوزش ناشی از فلفل در چشم ها را درمان کنید اشک ریختن می باشد. بهتر است برای این کار تند تند پلک بزنید تا اشک های شما جاری شده و با این کار به پاک شدن چشم های خود از کپساپسین  کمک خواهید کرد و بعد از این که این ماده از چشم های شما دور شد دیگر تندی و سوزشی را احساس نخواهید کرد.

استفاده از محصولات لبنی برای درمان سوزش دهان

 استفاده از آب نمک

برای این که بتوانید سوزش چشم ها را در برابر کپساپسین  از بین ببرید می توانید از محلول آب نمک برای شستن چشم هایتان استفاده کنید و با این کار این ماده را از چشم های خود خارج کنید و یادتان باشد که این روش می تواند به رفع سایر آلودگی های موجود در چشم ها نیز به شما کمک کند و با افزایش اشک ها شما را از این حال بد رها نماید.

استفاده از شیر

لبنیات ها دارای فواید اسیدی می باشند و به راحتی می توانند کپساپسین  که دارای فواید قلیایی می باشد را در خود حل کرده و تاثیر بد و سوزش ان را از بین ببرند. برای این که بتوانید از این مورد رهایی یابید نیاز است تا در یک کاسه بزرگ مقداری شیر سرد بریزید و در آن پلک بزنید. بهتر است از دستان تند و فلفلی خود در این زمینه استفاده نکنید زیرا امکان بد تر شدن چشم هایتان و افزایش سوزش وجود دارد.

رفع تندی دهان

برای این که بتوانید تندی دهان خود را از فلفل درمان کنید نیاز است تا از روش های دیگری استفاده کنید زیرا روش های گفته شده می تواند برای این مورد کارساز نباشد. در ادامه اطلاعاتی در این میان برایتان بیان می شود و شما با استفاده از این موارد می توانید به راحتی از شر تندی دهان خود که بر اثر خوردن غذا های تند و یا فلفل ها ایجاد شده است رها شوید.

  • برای درمان این مورد هرگز آب نخورید زیرا کپساپسین خواصی مانند روغن دارد و دافع آب می باشد از این رو با آب خوردن تنها تندی فلفل را در دهان گسترش می دهید.
  • سعی کنید از غذا ها و نوشیدنی های اسیدی استفاده کنید تا کپساپسین که دارای فواید قلیایی می باشد را بهبود بخشید و میزان تاثیرات تندی اش را کم کنید.
  • برای رفع سوزش فلفل  بهتر است از مقداری آب گوجه فرنگی استفاده نمایید و باید بدانید که این مورد یکی از بهترین نوشیدنی ها در از بین بردن تندی ها است.
  • از دیگر مواردی که می توانید برای رفع سوزش فلفل در دهان استفاده کنید خوردن لیمو، آناناس، موز و آووکادو می باشد.

رفع سوزش فلفل

  • شکلات ها به خصوص شکلات های دارای شیر و یا تماما شیری بسیار مناسب برای این مورد می باشند و به دلیل داشتن ترکیب های چربی و کازئین به راحتی می توانند کپساپسین را در خود حل کرده و مانع از بروز عوارض تندی اش شوند.
  • از دیگر روش های خانگی برای خنثی سازی کپساپسین موجود در فلفل ها استفاده از انواعی از غذا های خانگی دارای نشاسته می باشد. این غذا ها شامل برنج، نان و سیب زمینی است و به عقیده بسیاری از محققان نشاسته موجود در این مواد غذایی باعث می شود تا کپساپسین فلفل بی اثر شده و در نهایت سوزش دهان از بین خواهد رفت.
  • خوردن یک قاشق غذا خوری از روغن های گیاهی در این زمینه بسیار خوب و موثر می باشند. می توانید در این زمینه از روغن زیتون استفاده کنید تا با این کار کپساپسین فلفل را خنثی کرده و مانع از سوزش دهان شوید.
  • خوردن شیر و ماست و یا هر محصول لبنی دیگر در این زمینه خوب می باشد و می تواند باعث کنترل تندی فلفل در دهن شود. همچنین این مواد دارای ترکیبات چربی بوده و به راحتی بر روی کپساپسین فلفل تاثیر گذاشته و آن را خنثی خواهد کرد.
  • یکی دیگر از موادی که می تواند در این زمینه به شما در جهت رفع سوزش فلفل در دهان کمک کند شیر نارگیل می باشد. به همین دلیل است که در رستوران ها در کنار غذا های هندی و مکزیکی که تند می باشند ماست سرو می شود و در کنار غذا های تند تایلندی از شیر نارگیل استفاده می شود.
  • شکر یا عسل طبیعی که خالص باشد و هیچ افزودنی نداشته باشد نیز در این زمینه اهمیت دارد و به شما عزیزان کمک خواهد کرد تا بتوانید تندی موجود در دهان خود را از بین ببرید. برای این کار کافی است تا یک قاشق غذا خوری از شکر را درون نیم لیوان از آب حل کرده و بنوشید و یا یک قاشق چای خوری عسل را درون دهان خود نگه دارید تا زمانی که تندی فلفل از بین برود.

بهبود سوزش فلفل

همانطور که می دانید پیشگیری کردن از موضوعات راهی بسیار خوب برای درمان بوده و از این رو زمانی که در حال استفاده از فلفل هستید بهتر است در نظر داشته باشید که ایمنی را رعایت کرده و مانع از برخورد مستقیم آن با دست ها و یا چشم ها و دهان شوید. اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید اطلاعاتی در مورد خواص فلفل قرمز و خواص فلفل سیاه نیز مشاهده کنید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده کرده تا بتوانید وارد صفحات مربوطه شوید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان