فرشتگان با چه کسانی سخت‌گیر و خشمگین هستند؟

استاد شیخ انصاریان می گوید: پروردگار در سوره تحریم می‌فرماید فرشتگان دوزخ، با کسانی که در دنیا، اهل سختگیری و خشم هستند، هم بسیار سخت گیر و هم بسیار خشمگین خواهند بود.

فرشتگان با چه کسانی سخت‌گیر و خشمگین هستند؟

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان استاد حوزه علمیه اظهار داشت: امروز آراسته شدن به تربیت و اخلاق اسلامی واجب است و در مطالب مهمی که جنبه تربیتی و اخلاقی دارد این موارد بیان می‌شود. بدون یاری پروردگار انسان حتی نمی‌تواند یک نفس بکشد و همه پیوند انسان با این دنیا با همین نفس است بنابراین اگر آدمی مدام به این حقیقت توجه داشته و آگاه باشد هرگز دچار حرص، طمع، بدبینی، بخل و هواپرستی نمی‌شود.

به نقل از خبرگزاری مهر، وی افزود: همه این عوارض خطرناک جهنمی ساز محصول غفلت از وجود مقدس پروردگار است. حتی پروردگار در آیات قرآن کریم بارها به اهل غفلت تذکر داده است اما نود درصد غافلان به تذکرات او گوش نمی‌دهند و به سراغ آن هم نمی‌روند که بفهمند.

انصاریان با اشاره به سوره تحریم گفت: پروردگار در سوره تحریم می‌فرماید فرشتگان دوزخ هم بسیار سخت گیر و هم بسیار خشمگین هستند؛ دلیل این سختگیری و خشمگین بودن این است که وقتی جهنمیان در دنیا بودند اهل سختگیری و خشم بودند. طبق آیات قرآن آنان بدون علت از دست خداوند عصبانی بودند و بدون علت به اهل ایمان سختگیری می‌کردند برای همین رفتار فرشتگان دوزخ عکس‌العمل رفتار دوزخیان در دنیا است چرا که آنان خشمگین و سختگیر آفریده نشدند بلکه آن چیزی که آنان را به خشم می‌آورد خشم خود دوزخیان است.

حال ملک‌الموت بستگی به حال ما دارد 

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: ملک‌الموت برای گرفتن جان خوبان عالم به بهترین صورت وارد می‌شود و همین صورت نیکو بهترین مزد برای اعمال و رفتار نیکوی شأن است اما هنگام جان گرفتن از بدان عالم به گونه‌ای وارد می‌شود که آدمی قدرت دیدن آن حالت را ندارد. انسان‌های مؤمن نرم خو و خوش اخلاق با فرشتگان بهشت روبرو هستند که فرشتگان رحمت حق هستند.

وی اضافه کرد: زمانی که مؤمنان به لحظه جان دادن می‌رسند خداوند می‌فرماید هنوز آنان جان ندادند اما فرشتگان به آنها می‌گویند ما شما را به بهشت پروردگار بشارت می‌دهیم، ما دوستان شما در دنیا بودیم و دوستان شما در بهشت خواهیم بود. در سوره رعد گفته شده زمانی که مؤمنان وارد محشر می‌شوند فرشتگان به استقبال آنها می‌آیند و می‌گویند ما آمده‌ایم که به شما اعلام امنیت کنیم. مؤمنان در قیامت کاملاً در امنیت و راحتی هستند.

انصاریان در ادامه گفت: فرشتگان دوزخیان از دوزخی ها می‌پرسند علت اینکه شما به دوزخ آمدید چه بود؟ آیا کسی نیامد شما را به خطر جهنم هشدار دهد؟ دوزخیان می‌گویند بله هشدار دهنده آمد اما ما نرفتیم که به هشدار هشدار دهندگان گوش فرا دهیم و به آن عمل کنیم. زبان با حق گویی، گریه برای خدا، ارتباط با امام حسین (ع)، گوش فرا دادن به حق و… انسان را بهشتی می‌کند.

ویژگی های منافق

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان بهشت و جهنم را در همین دنیا می‌سازد گفت: دوزخیان نادانی را در وجود خویش نگاه داشتند و اقدام به معالجه آن نکردند برای همین اهل دوزخ شدند. معالجه نادانی به واسطه آیات و روایات صورت می‌پذیرد و عامل اصلی دوزخی شدن بی توجهی و غفلت است. همه دوزخیان چشم داشتند که حق را ببینند اما هرگز اقدام به دیدن حق نکردند و گوش خود را به حق بستند.

وی در پایان ابراز کرد: پیامبر اکرم می‌فرمایند کسی که سه خصلت در او باشد منافق است گرچه نماز بخواند و روزه بگیرد، نخست کسی که شیرینی گفتارش دروغگویی است، دوم خلف وعده است و آخر خیانت کردن است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان