اولین همایش کنترل کیفیت در هرمزگان برگزار شد؛ اعتلای فرهگ کیفیت در حوزه تولید

نخستین همایش کنترل کیفیت واحدهای تولیدی هرمزگان با حضور مدیر کل اداره استاندارد هرمزگان، ناظران کتترل کیفی صنایع و شرکت‌ها و با هدف ارتقا فرهنگ کیفیت و بیان توانمندی‌های مدیران کنترل کیفیت در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی استان برگزارشد.

اولین همایش کنترل کیفیت در هرمزگان برگزار شد؛ اعتلای فرهگ کیفیت در حوزه تولید

به گزارش خبرآنلاین، مهدی باقری، مدیر کل استاندارد هرمزگان در آیین اجرایی این مراسم با تشکر از دست اندر کاران این برنامه و رئیس اتاق بازرگانی برای برگزاری این همایش گفت: هدف از برگزاری این همایش، انتقال تجربیات بین مدیران کنترل کیفیت، ایجاد هم افزایی و اعتلای فرهنگ کیفیت است.
باقری به تاریخچه کیفیت تولید در جهان اشاره کرد و گفت: موضوع کیفیت و کنترل آن به جنگ جهانی دوم باز می‌گردد، زمانی که تمام کشورها درگیر ویرانی و جنگ بودند. آن زمان مقوله کیفیت و تولید برای کشورها بسیار حائز اهمیت شد و سپس موضوع کنترل کیفیت در اولویت تولید سایرین کشورها قرار گرفت.

مهدی باقری در خصوص تعریف کلی "کیفیت" در سطح جهان بیان داشت: تعریف‌های مختلفی از کیفیت در دنیا وجود دارد، کیفیت به معنای دستیابی به استانداردهای از پیش تعیین شده است. با توجه به این تعریف ابتدا استانداردهای تولید محصول یا ارائه خدمت مشخص شده و سپس فعالیت‌ها در جهت دستیابی به این‌استانداردها انجام می‌شود.

باقری اهمیت و جایگاه «مدیریت کنترل کیفیت» را در نظام تولید بسیار بالا خواند و خواهان ارتباط بیشتر اداره کل استاندارد با همکاران این زمینه شد و تاکید کرد: در ماده 20 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تصریح شده که مدیران کنترل کیفیت از ابتدا تا انتهای کار بایستی محصولات را رصد کنند و با تأیید نهایی آنهاست که این محصول می‌تواند آرم استاندارد خود را چاپ کند و وارد بازار شود. از طرفی مردم به پشتوانه تأیید آن‌ها می‌توانند این محصول را بخرند.

باقری در انتها از مدیران و کارکنان کنترل کیفیت تولید خواست که در انتخابات انجمن کنترل کیفیت شرکت کنند و از حمایت همه‌جانبه اداره استاندارد استان از افراد کاندیدا خبر داد و گفت: در بحث‌های مرتبط با سمینارهای تخصصی نشریات تخصصی و مواردی که دانش مدیران کنترل کیفیت را افزایش دهد حتماً کمک استاندارد می‌تواند باشند. این عزیزان با معاونت آموزش ارتباط نزدیک‌تری داشته باشند ما هم‌اکنون 231 پروانه مدیر کنترل کیفیت در استان داریم که جمعیت قابل‌توجهی هستند.

همتی، نماینده مدیران کنترل کیفیت در حاشیه این مراسم با تأکید بر مشکلات امروز مدیران کنترل کیفیت گفت: امروزه توجه به کیفیت، گریزناپذیر است و بهترین تجارت نیز کیفیت گرایی است. همتی تصریح کرد: کیفیت مطلوب، برآورده کردن نیازهای تلویحی و تصریحی مشتریان است که با استاندارد تفاوت دارد؛ زیرا استاندارد، کسب حداقل کیفیت است درحالی‌که کیفیت مطلوب علاوه برداشتن ویژگی استاندارد، بر مرغوبیت نیز تأکید دارد. وی افزود: وضعیت ثبات کاری مدیران کنترل کیفیت واحدهای تولیدی کشور امروزه مناسب نیست. همتی اظهار کرد: کسی می‌تواند نظارت درست اعمال کند که امنیت شغلی، قدرت و استقلال داشته باشد. وی ادامه داد: برای مدیران کنترل کیفیت کشور کاری انجام‌نشده است. به‌طور مثال به نقش آنان در آیین‌نامه‌های مرتبط با حرفه آن‌ها توجه نشده و با توجه به این‌که بیشتر آن‌ها دانش‌آموختگان علوم پایه و فنی، مهندسی هستند آموزش‌های مرتبط با مدیریت ندیده‌اند.

گفتنی است در این مراسم دهقان، مدیر کل دفتر تخصصی آموزش ترویج و توان افزایی سازمان ملی استاندارد  و حجت الاسلام و المسلمین حاج ابراهیمی نماینده مجلس خبرگان نیز حضور داشتند و از مدیران کنترل کیفیت شرکت نفت جی، نفت پاساگارد و کارخانه تولید سیمان هرمزگان تجلیل شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان